Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Osa matkatoimistojen asiakkaista on odottanut rahojaan takaisin kaksi kuukautta, vaikka palautusaika on lain mukaan kaksi viikkoa

Osa ihmisistä, joiden matka on peruuntunut koronaviruspandemian takia, ei ole saanut vieläkään rahojaan takaisin matkatoimistoilta. Jotkut ovat odottaneet rahojaan takaisin jo kaksi kuukautta. – Olimme uuden asian edessä, kun yhtäkkiä kymmeniätuhansia matkoja peruutettiin. Palautuksia tehdään manuaalisesti. Nyt olemme sitä automatisoineet, joten se prosessi nopeutuu. Kaikki saavat kyllä rahansa takaisin, sanoo matkatoimisto TUI:n viestintäpäällikkö Laura Aaltonen . Miksi rahojen palautus kestää? – Se johtuu tapausten määrästä. Ensin jouduimme peruuttamaan ison määrän matkoja, mihin meni paljon resursseja. Lukijamme mukaan varausmaksu olisi jäänyt palauttamatta joissain tapauksissa? – Kyse on varmaan tapauksista, joissa asiakas on perunut matkan ennen ulkoministeriön ohjetta ja ennen kuin me olemme sen peruneet. Silloin siitä menee toimituskulut, Laura Aaltonen sanoo. Kuinka suuri osa odottaa yhä rahojaan? – Yritämme purkaa jonoa lähtöpäiväjärjestyksessä. Varmaan siellä on vielä tapauksia maaliskuulta, mutta tarkkaa määrää en osaa sanoa. Milloin kaikki palautukset on tehty? – En osaa sanoa. Tiistainakin peruttiin matkoja toukokuun loppuun asti. Katsomme tilannetta kahden viikon sykleissä. TUI on maailman suurin matkatoimisto. Saksalaisyhtiön toimitusjohtaja Friedrich Joussen kertoi keskiviikkona, että yhtiöltä palaa tällä hetkellä 250 miljoonaa euroa kuukaudessa ja jopa 8 000 työpaikkaa voi olla vaarassa maailmanlaajuisesti. Se tarkoittaa noin kymmenesosaa yhtiön työntekijöistä. "Laki on laki” Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) huomautti tiedotteessaan jo maaliskuussa, että matkapakettilain mukaan asiakkaiden rahat pitää palauttaa 14 päivän kuluessa, vaikka jonkinlaiset viiveet voivat olla nyt ymmärrettäviä. Asiakkaan kuuluu tällaisessa tilanteessa saada kaikki rahat takaisin. Miltä kuulostaa se, että rahoja on palauttamatta kahden kuukauden takaa, KKV:n ryhmäpäällikkö Satu Toepfer? – Kuluttajalle se on varmasti todella turhauttavaa, eikä palautuksia saa viivyttää. Olemme kuitenkin muistuttaneet, että tämä on valtava katastrofi matkailualalle ja palautuksia on valtava määrä tehtävänä. Mihin toimiin KKV on ryhtynyt? – Olemme olleet isoimpiin matkatoimistoihin yhteydessä muun muassa palautuksista ja asiakaspalvelun järjestämisestä tässä tilanteessa. Osa on onnistunut palauttamaan rahat, mutta valitettavasti osa kuluttajista on joutunut odottamaan kauan. Millainen tilanne yleisesti ottaen nyt on? – Kartoitamme sitä parhaillaan. Meille on tullut matkapaketteihin liittyen 700–800 yhteydenottoa ja lennoista 500–600. Koronakriisi koko laajuudessaan on ennennäkemätön tilanne. Voiko palautuksen viivästymisestä saada korvauksia? – Periaatteessa kuluttaja voi vaatia viivästyskorkoa korkolain mukaisesti, mutta siinä ei puhuta merkittävistä summista. Mitä vaihtoehtoja korvaukseksi on? – Jos on lentoyhtiön peruuttamasta lennosta kysymys, asiakkaalla on oikeus valita lipun hinnan palautus kokonaisuudessaan tai uusi lento. Vouchereita (lahjakortteja) saa tarjota, mutta se ei koskaan saa olla ainoa vaihtoehto. Aina on oikeus saada rahana. Jos peruuntuneen matkapaketin korvaukseksi tarjoaa voucheria, sen täytyy olla riittävän pitkään voimassa ja se pitää voida tarvittaessa muuttaa rahaksi ja olla vakuudella turvattu. Sekin on kuluttajan valinta, voucheria ei ole pakko ottaa. Milloin rahat pitäisi viimeistään saada takaisin? – Laki on laki ja lähtökohta on, että siitä täytyy pitää kiinni. Toimiala on valitellut, että he eivät saa omia saataviaan, mutta se ei ole kuluttajan ongelma eikä juridinen syy olla maksamatta, vaikka se on käytännön syy. Olemme kehottaneet kuluttajia tiettyyn kärsivällisyyteen, mutta ei ole kohtuullista, että he joutuvat pitkään odottamaan.