Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

"Kun mua ei kukaan edes huomannut" – Lause on surullisen totta osalle nuorista

Tiistaina 10.3 Aamulehdessä oli kirjoitus Juupajoen kunnasta, jossa oli luotu oma päihdevalistusmalli. Malliin kuuluu tunnetaitojen opettaminen peruskoulun oppilaille. Tunnetaidot helpottavat tunteiden käsittelyä, jotta nuoren ei tarvitse tarttua päihteisiin, tunnetaitojen opettaminen tuo muutakin hyötyä nuorten elämään. Tunnetaidot ovat opetussuunnitelmassa, mutta useimmiten integroituna osaksi muita oppiaineita. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ansaitsevat lukujärjestyksessä oman viikkotuntinsa. Näin varmistettaisiin, että tunne- ja vuorovaikutustaitoja todella harjoiteltaisiin. Samalla tunnustettaisiin se arvo, mikä näille tärkeille taidoille, kuten muiden huomioimiselle ja toisten kunnioitukselle kuuluukin. ”Kun mua ei kukaan koulussa edes huomannut”. Lause, jota toivoisi, että kukaan nuorista ei joutuisi kouluja käytyään lausumaan. Lause, joka kuitenkin on surullisen totta osalle nuorista. Vuoden 2019 kouluterveyskyselyn mukaan 10,7 prosenttia 8. ja 9. luokan oppilaista tuntee itsensä yksinäiseksi jatkuvasti tai melko usein ja 9,1 prosenttia oppilaista toi kyselyssä esiin, että heillä ei ole läheistä ystävää, jonka kanssa voi keskustella luottamuksellisesti omista asioistaan. Yksikin yksinäinen ilman ystävää oleva nuori on liikaa. Mitä vanhemmat muiden lasten yksinäisyydelle voivat ja mikä vastuu heillä on, jos omalla nuorella kaikki on hyvin? Vanhemmat voivat ainakin puhua nuorilleen siitä, että kaikkien luokkakavereiden kanssa on tärkeää tehdä yhteistyötä ja kaikki luokassa ovat samanarvoisia. Mitä voivat tehdä opettajat? Opettajat voivat vähintään huolehtia luokassa, ettei kukaan jää ryhmätöissä yksin, yksinkertaisuudessaan hyvin loogista ja helppoa. Entä miten luokan oppilaat voisivat kantaa vastuuta, jotka ovat jo itse oman paikkansa luokasta löytäneet? Oppilaat voivat esimerkiksi katsella ympärilleen, jääkö joku yksin välitunnilla tai ei tule ruokalaan, koska ei ole kaveria. Aina voi pyytää mukaan. Hyvin helppoa. Sastamalan seudun mielenterveysseuran hallinnoiman ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen Stean rahoittaman Kimpassa emme ole yksin- hankkeen tavoitteena on yksinäisyyden ennaltaehkäisy ja luokan me-hengen vahvistaminen kouluissa. Olemme hankkeessa kehittäneet mallia, jossa yksi osa on koululuokkien intensiiviset tunne- ja vuorovaikutustunnit sekä me- henkeä lisäävät ryhmäyttävät harjoitukset, joita olemme yläkoulussa pitäneet viikoittain. Tukea tarvitseville nuorille olemme kehittäneet yksilötuen mallin ja opettajille olemme tarjonneet koulutusta yksinäisyyden vaikutuksista ja puuttumisen keinoista. Tukea ja apua pitää tarjota siellä missä nuoret ovat. Tukea tarvitaan siellä, missä nuorilla on mahdollisuus joutua kokemaan häpeällistä ulkopuolisuutta sekä joutua kantamaan olemattomuuden ja näkymättömyyden viittaa harteillaan. Ja sitä tukea tarvitaan kouluissa ja sen avun tulee olla ennaltaehkäisevää. Kirjoittaja on Sastamalan seudun mielenterveysseura ry:n Kimpassa emme ole yksin -hankkeen hankevastaava