Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Moron liikennetohtori: ”Ajoin Pyynikillä äskettäin ja lumeen piirtyneistä renkaan jäljistä näki, että jotkut ovat ajaneet silti vasemmalle oikeanpuoleiselta kaistalta”

Lukija kysyy: Liikennejärjestelyt ovat Sepänkadulla muuttuneet siten, että vasemmalle kääntyville on VAIN YKSI kaista kun aiemmin sai kääntyä molemmilta kaistoilta. Oikeanpuoleiselta kaistalta saa kääntyä vain oikealle. Sain lauantaina 14. joulukuuta melkein kylkeeni toisen auton, joka ajoi Pirkankadulle oikeanpuoleiselta kaistalta – Pirkankadullakin on vain yksi kaista Pyynikintoria kohti ajaville. Onneksi sain itse jarrutettua – samoin jono perässäni! Ratikkatyömaa muuttaa liikennejärjestelyjä Liikennetohtori vastaa: Tilanne risteyksessä on muuttunut siten, että kaistojen yläpuolella on opasteet. Oikeanpuoleiselta opastus Pispalaan ja vasemmanpuoleiselta Pyynikille ja kohti Pyynikintoria. Ajoin siitä äskettäin ja lumeen piirtyneistä renkaan jäljistä näki, että jotkut ovat ajaneet silti vasemmalle oikeanpuoleiselta kaistalta. Siinä on kolariherkkä tilanne! Ihan pimeetä, kun ei ole merkintöjä Lukija kysyy: Miksi Åkerlundinkadulla ei ole suojateitä tai vaikkapa pihakatua merkittynä? Hannu Liikennetohtori vastaa: Åkerlundinkadulla on menossa jokin kokeilu, jossa autot, jalankulkijat ja pyöräilijät pitäisi mennä sulassa sovussa. Tilanne on todellisuudessa toinen, sillä edellä mainitut ovat ihmeissään paikasta ja siellä useasti käyneenä totean, että tilanteet näyttävät vaarallisilta. Olen keskustellut asiasta liikennesuunnittelijan kanssa viime maaliskuusta lähtien ja olen peräänkuuluttanut suojateiden merkitsemistä ihan virallisilla liikennemerkeillä, mutta emme ole päässeet yksimielisyyteen niiden tarpeellisuudesta. Kyseenalaistan suojatien merkkien puuttumisen! Kuten mainitsin, että pitääkö ensin tapahtua onnettomuus ennen kuin suojatien merkit saadaan Åkerlundinkadulle. Hankala risteys Lukija kysyy: Olen jostakin selvityksestä lukenut autolla ajamisesta risteyksissä ja liikenne valojen ohjauksesta. Silloisessa kirjoituksessa kerrottiin: "Kun autolla tullaan Verkatehtaankatua kohti Rautatienkatua. Kun valot vaihtuvat vihreäksi ja pitäisi kääntyä vasemmalle, ovat heti seuraavat valot punaiset Rautatienkadulla. Jos ei suojatiellä ole jalankulkijoita, saa punaisen valon ohittaa ja jatkaa matkaa. Punainen valo koskee vain Sorin suunnasta tulevaa suoraa liikennettä." Pyytäisin ottamaan selvää, kun ajetaan Rongankatua Hotelli Tammerin kohdalla ja ollaan kääntymässä vasemmalle Satakunnansillalle, niin punainen tolppa on vastassa ja liikenne seisoo ennen Satakunnansiltaa. Punaisen tolpan takana on suojatie, kuten edellä mainitulla Rautatienkadullakin. Jos voisitte varmistaa, saako punaiset tolpat tässä tapauksessa kääntymisissä ohittaa, saamatta sakkoja. Tomi Liikennetohtori vastaa: Rongankadulta käännyttäessä vasemmalle Satakunnankadulle ja saavuttaessa punaiseen liikennevaloon pitää pysähtyä. Siinä on silloin jalankulkijoilla osan aikaa vihreä valo. Autoilijalle on katuun maalattu valkoinen leveä pysäytysviiva ja tämä liikennevalo on oma erillinen liikennevalo, jota noudatetaan. Pitääkö ensin tapahtua onnettomuus ennen kuin suojatien merkit saadaan Åkerlundinkadulle. Moron liikennetohtorille voi lähettää kysymyksiä toimituksen sähköpostiin moro@aamulehti.fi. Me käännämme ne perille Arto Grönroosille. On hyödyllistä laittaa mukaan valokuva paikasta, sillä se helpottaa asian selventämistä. Monesti liikennetohtori käy itse paikalla toteamassa, mikä on tilanne. Sijainnin pitää siis olla tarkka. Ei ole ollenkaan haittaa, jos liität mukaan piirroksen tai karttalinkin.