Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Uusi asuinalue nousee Tampereen ja Kangasalan rajalle – Tältä näyttävät suunnitelmat: liikuntakeskus, vehreä puistokatu, varaus ratikalle

Uusien Tampereen Ojalan ja Kangasalan Lamminrahkan kaupunginosien suunnittelu etenee katujen ja viheralueiden suunnitelmilla. Aluu Mossin puistokadun katusuunnitelmat ja Lamminrahkan liikuntapuiston yleissuunnitelma ovat paraikaa nähtävillä. Myös Atalan ja Kangasalan sähköaseman väliltä uusittavan ulkoilureitin suunnitelmat ovat valmistuneet. Rakentaminen alkaa 2020. Kadun osalta osa viimeistelytöistä tehdään vasta kortteleiden valmistuttua. 3,6 kilometrin mittainen Mossin puistokatu Mossin puistokatu on uusien kaupunginosien selkäranka. Se kulkee sekä Ojalan että Lamminrahkan läpi ja yhdistää alueet sekä Aitolahdentiehen että Lahdentiehen (vt12). Kadun pituus on yhteensä 3,6 kilometriä, josta noin puolet sijaitsee Lamminrahkan ja puolet Ojalan alueella. Kadun varrelle rakentuvat sekä Lamminrahkan että Ojalan keskustat ja se toteutetaan hidasliikenteisenä, vehreänä puistokatuna kadunvarsipysäköinteineen. Kokoojakatujen risteyskohtiin rakennetaan kiertoliittymät. Kadulla kulkee tulevaisuudessa bussilinja. Yksisuuntaisia pyöräkaistoja Pyöräily on ohjattu Aitolahdentien päätä lukuun ottamatta ajoradan ja viherkaistan välisille yksisuuntaisille pyöräkaistoille, jotka päällystetään punaisella sävyasfaltilla. Näin autoilija havaitsee pyöräilijän helpommin ja pystyy paremmin ennakoimaan pyöräilijän kulkua. Näin vältytään myös pyöräteitä katkaisevilta reunakiviltä ja risteämisiltä jalkakäytävien kanssa. Ratkaisu sopii kaduille, joilla on alhainen nopeusrajoitus: Mossin puistokadulla kortteleiden kohdalla on 30 km/h ja pidempien metsäosuuksien kohdalla 40 km/h. Lamminrahkaan kävelypainotteinen keskusta Lamminrahkan keskustan osuus Mossin puistokadusta toteutetaan jaettuna katutilana, jossa kävely on sallittu koko katualueella ja kadun ylityskohtia ei ole merkitty suojatein. Pyöräily tapahtuu ajoradalla. Ratkaisun tavoitteena on hillitä ajonopeuksia ja luoda viihtyisä, kävelyyn ja oleskeluun houkutteleva katumiljöö, jossa kaupallisten palvelujen olisi helppo kukoistaa. Koko keskustan katualue kivetään: ajorata nupukivin ja jalkakäytävät betonikivin. Jalkakäytäviltä on varattu tilaa terasseille, penkeille, katupuille ja muille istutuksille. Varaus myös raitiotielle Mossin puistokadulla Lamminrahkassa on noin 500 metrin matkalla raitiotievaraus. Suunnittelussa on varauduttu siihen, että raitiotie tulee Lamminrahkaan Koilliskeskuksen jatkeena Risson suunnasta. Linjan päätepysäkki on Lamminrahkan keskustassa Mossin puistokadun itäpuolisella aukiolla eli Kyläpuunaukiolla. Linjan toinen päätepysäkki on Pirkkalassa. Katusuunnittelu on tuolla osuudella sovitettu tarkoin Tampereen raitiotien vaatimuksiin. Ulkoilureitti pitkin Hikipingon kaarisiltaa Uusi ulkoilureitti Atalasta Kangasalan asemalle ylittää Mossin puistokadun puista kaarisiltaa pitkin. Sillan kantavana rakenteena on taivutettu liimapuupalkki. Myös sillan kulutuspinta ja kaiteet ovat puuta. Silta on nimetty Hikipingon sillaksi. Kadun molemmin puolin istutetaan puurivit viihtyisyyden ja terveellisyyden lisäämiseksi. Katupuina on suunniteltu käytettävän lajeja, jotka sopivat ympäröivään metsäluontoon mutta tuovat myös väriä ja kukkaloistoa katumiljööseen. Kadun hulevesiä ohjataan paikoin pyöräkaistan ja jalkakäytävän väliselle viherkaistalle kasvillisuuden käyttöön. Viherkaistalle istutetaan pensaita ja perennoja, jotka kestävät vaihtelevia kosteusolosuhteita. Ratkaisu lisää puiden vedensaantia sekä puhdistaa ja pidättää hulevesiä ja hillitsee siten rankkasateista johtuvia haittoja. Kaupungit maksavat kadun ja ulkoilureitin puoliksi Mossin puistokatu toteutetaan Kangasalan ja Tampereen yhteisurakkana, jossa molemmat kaupungit ovat tilaajina. Kadun suunnittelua on ohjannut kaupunkien yhteinen ohjausryhmä ja ratkaisut ovat yhtenevät molemmin puolin kuntarajaa. Samaan urakkaan sisältyy myös uusi ulkoilureitti Atalasta Kangasalan asemalle. Urakka käynnistyy kevättalvella 2020 ja kestää vuoteen 2022. Kaupungit maksavat kadun ja ulkoilureitin toteutuksen puoliksi. Lamminrahkan liikuntapuisto valmis 2023 Liikuntapuisto rakennetaan aivan Lamminrahkan keskustaan, tärkeimpien kulkureittien risteykseen ja torin ja koulukeskuksen jatkeeksi. Koulukeskukseen tulee sekä Ojalan että Lamminrahkan oppilaita. Keskeinen sijainti juontuu Lamminrahkan suunnittelun ydinajatuksesta luoda kaupunginosa, joka innostaa liikkumaan. Liikuntapuisto valmistuu 2023, samanaikaisesti pienten lasten yksikön ja koulukeskuksen ensimmäisen vaiheen kanssa. Liikuntapuisto on osa yhtenäiskoulun välituntialuetta, joten koululaisilla on monipuoliset liikuntamahdollisuudet niin oppitunneilla kuin välitunneillakin. Myös päiväkotilapset pääsevät helposti pelaamaan, luistelemaan ja hiihtämään, kun kentät ja reitit ovat aivan vieressä. Lamminrahkan koulua ja päiväkotia suunnitellaan liikunta- ja retkeilypainotteisina. Lamminrahkasta hiihtämällä Taysille Puistoon tulee tekonurmikenttä, peliareena, padel-kenttä, fitness-puisto sekä juoksusuora ja hyppypaikka. Liikuntapuiston ja torin välissä on lisäksi varaus leikkipuistolle. Pelikenttien vierestä lähtee latu, joka yhtyy Kauppi–Kirkkoharju-latuun ja siitä edelleen koko itäisen Tampereen ja Kangasalan latuverkkoon. Lamminrahkan keskustasta pääsee hiihtäen esimerkiksi Taysin alueelle. Talviaikana tekonurmikentällä on kaukalo ja erillinen luistelukenttä. Viereisellä viheralueella on lisäksi tilavaraus hiihtomaalle ja BMX-radalle, jotka suunnitellaan myöhemmin. Asukkaiden, koululaisten ja päiväkotilasten lisäksi liikuntapuisto tulee palvelemaan myös valtatien varteen rakentuvaa yritysaluetta sekä laajempaa Kangasalan ja Tampereen aluetta ja urheiluseuroja.