Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

MTV aikoo tehdä Liigasta koko kansan puheenaiheen, 15 vuoden kiertomatka on ohitse: ”Uskon, että saa kunnon nosteen”

Teleoperaattori ja mediayhtiö Telia järjestelee mediatoimintansa uusiksi ja keskittää laajentuneen tv-tuotantonsa Pohjoismaissa ja Baltiassa uuteen TV/Media-liiketoimintayksikköön. Yksikköön kuuluvat Telia TV, MTV ja C More Suomessa sekä ruotsalainen TV4 ja C More. Suomalaisen urheilun osalta muutos tarkoittaa, että jääkiekon Liigan tv-tuotanto siirtyy MTV:lle ja osaksi yhtiön urheilutarjontaa. Jokainen Liiga-ottelu näkyy ensi kaudella Telia tv:n lisäksi C Morella. Kyse on ympyrän sulkeutumisesta, sillä MTV oli jääkiekon SM-liigan tv-kumppani 80-luvun lopulta lähtien. Tavaramerkkinä kommentaattoreilla, kuten Pentti Lindegrenillä , Mika Saukkosella ja Timo Jutilalla oli oranssit pikkutakit. Sen jälkeen Liiga on ollut Urho-tv:llä ja Sanoma-konsernilla, mutta palaa taas MTV:n tuotantoon. Telia hankki Liigan tv-oikeudet kuuden vuoden sopimuksella kaudesta 2018–2019 eteenpäin. Sopimuksen arvon kaudessa arviolta jopa 23 miljoonaa euroa. Kesällä 2018 Telia ilmoitti ostavansa ruotsalaisen Bonnierin tv-liiketoiminnot, johon Suomen MTV:kin kuului. – MTV:llä on vuosikymmenien kokemus eri urheilulajien televisioinnista ja tuottamisesta. Nyt kun MTV osana Telia Companya ottaa Liigan tv-tuotannosta vastuun, kiekkoviihteen katselukokemus paranee entisestään, Telia Finlandin toimitusjohtaja Heli Partanen sanoo tiedotteessa. Liigasta tulee MTV:n ja C Moren urheiluohjelmien ykköstuote etenkin kun Viasat hankki formula ykkösten Suomen mediaoikeudet vuodesta 2022 eteenpäin. Telian Liiga-lähetyksiä varten rakentama Euroopan suurin etätuotantokokonaisuus ja tekninen kalusto säilyvät edelleen Liigan televisiotuotannon perustana, samoin Bitwisen ja Liigan kanssa yhdessä kehitetty Wisehockey-älykiekkojärjestelmä. – Telia on nostanut Liigan katselukokemuksen uudelle tasolle ja tuonut edelläkävijänä uusia tapoja koko Suomen rakastaman urheilulajin seuraamiseen. On mahtavaa, että pääsemme nyt valjastamaan koko tv- ja mediaosaamisemme Liiga-näkyvyyden ja -ilmiön kasvattamiseksi, MTV Oy:n toimitusjohtaja Johannes Leppänen sanoo. – Tavoitteemme on, että Liigasta tulee yhä suurempi – koko kansan puheenaihe.