Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukijalta: Valtakunnan etu on runkorata rannikolle, ei tunnin juna Tampereelle

On ollut intohimoa rautatiehen nähden, milloin Helsinki–Tampere tai Helsinki–Oulu. Kahdella kiskoparilla tai kolmaskin kiskotus, lentokenttien kautta tai suoraan. Mutta lujaa pitäisi mennä ja Tampereen kautta. Kaikki tuntuu loppumattomalta kitinältä, kun kuitenkin on kysymyksessä osaratkaisu kansantalouden kannalta katsoen. Eikö olisi parempi ratkaisu nollata tilanne ja katsoa kokonaisvaltainen ratkaisu valtakunnan etu edellä. Miksi valtakunnallinen runkorata ei voisi kulkea rannikon mukaisena aina Haminasta Pohjanlahden perukoille ja saada satamat kytkettyä joustavaan toiminnalliseen valtakunnan liikenneverkkoon? Jos jossain vaiheessa saadaan syntymään ratayhteys Jäämerelle, se moninkertaistaisi mahdollisuudet. Ratkaisu liittäisi tämän Euroopan takapihan kertaheitolla osaksi kansainvälisiä yhteyksiä. Käytössä olisi rinnakkaistoteutuksena maa-, vesi- ilmakuljetusverkostot aina pohjoisesta etelään, ja verkosto palvelisi niin tuontia kuin vientiä. Kotimaan sisäinen liikenne olisi helppo liittää pistokuljetuksina valtakunnan kuljetusverkkoon. Tampere – Helsinki ja Turku – Helsinki välisillä osuuksilla on Suomen mittakaavan mukaan on runsaasti ihmisiä reissun päällä, mutta varsinaisen kuljetusverkon palvelukriteerit ovat erilaiset. Nykyisellään kunnat näyttäisivät olevan varsin erimielisiä rataratkaisuista, miksi sortua siihen. Mennään valtakunnan etu edellä ja jätetään paikallispolitikointi omaan arvoonsa.