Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ratikkalinjaus Ruotulan golfkentän kautta sai tamperelaisilta täystyrmäyksen – lähes 700 vastasi kyselyyn seuturatikasta, yksi linja keräsi selvästi eniten kiinnostusta

Jos Tampereen ja sen naapurikuntien asukkailta kysytään, minne raitiotietä seuraavana jatketaan, vastaus on selvä: Pirkkalaan. Raitiotien jatkamista 10 vuoden kuluessa Pirkkalan Partolaan piti Ramboll Finlandin toteuttamassa verkkokyselyssä tarpeellisena 72 prosenttia vastaajista. – Eteläinen Härmälän–Pirkkalan suunta korostuu ensimmäisenä toteutettavana. Tältä osin vastaukset ovat hyvin yhteneviä aikaisempien näkemysten kanssa, raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen kertoo. Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven asukkaat saivat tuoreessa kyselyssä kertoa kantansa raitiotien laajentamisen reittivaihtoehdoista ja laajentamisen ajoituksesta. Tuloksia hyödynnetään päätöksenteossa muun aineiston, muun muassa sidosryhmiltä pyydettyjen lausuntojen ohessa. Vastaajista 53 prosenttia oli sitä mieltä, että raitiotie olisi tarpeen laajentaa 10 vuoden kuluessa Taysilta Koilliskeskukseen. Partolasta Pirkkalan keskustaan tarvittaisiin raitiotie 10 vuoden kuluessa 39 prosentin mielestä. Raportti kyselyn tuloksista on luettavissa tästä . Pirkkalan suunta kiinnosti eniten Kyselyssä vastaajat saivat valita, minkä ratasuunnan kysymyksiin he vastasivat. Vastaajien määrä vaihteli suuresti ratasuunnittain. Eniten kiinnosti Härmälän reittilinjaus, johon antoi kantansa 426 vastaajaa. Härmälän reittivaihtoehdoista selvästi suosituin oli Nuolialantietä kulkeva reitti, jota kannatti 62 prosenttia vastaajista. 22 prosenttia vastaajista linjaisi reitin Messukeskuksen kautta ja 17 prosentti Ilmailunkadun kautta. Nuolialantietä perusteltiin linjauksen varren asutuksella ja työpaikoilla, matkan nopeudella ja omalla liikkumisella. Pirkkalan kolmesta linjausvaihtoehdosta eniten kannatusta sai kyselyssä Terveyskeskus-vaihtoehto, jota kannatti 46 prosenttia. Vaihtoehtoa kannatettiin linjauksella saavutettavien tärkeiden kohteiden vuoksi. Taysilta Kangasalan suuntaan parhaana reittinä vastaajat pitivät Ruotulassa Teiskontien kautta ja Linnainmaalla Piettasenkadun kautta kulkevaa linjausta. Ruotulan golfkentän kohdalla oli Teiskontien linjaukselle vaihtoehtona uudisrakentamiseen perustuva Tenniskadun vaihtoehto, mutta 90 prosenttia vastaajista liputti nopeamman reitin puolesta. – Näkyy selvästi, että suoraa, nopeinta reittiä suositaan vastauksissa. Nykyiseen kaupunkirakenteeseen, asutukseen ja palveluihin tukeutuvat ratkaisut korostuvat kuntalaisten vastauksissa, projektijohtaja Tuominen kertoo. Valtuustot päättävät syksyllä Suunnitelmista pyydettiin toukokuussa lausuntoja 74 sidosryhmältä, joihin kuuluu viranomaistahoja, yritysten ja elinkeinoelämän toimijoita sekä eri väestöryhmiä ja kulkutapoja edustavia kansalaisjärjestöjä. Lausuntoja saatiin noin 30 kappaletta, joiden pohjalta tarkennetaan suunnitelmia ja vaikutusarviointeja. – Tarkoitus on, että viranhaltijavalmistelijat ja asiantuntijat tekevät esityksen päätöksentekoon, mikä kussakin kohteessa valitaan raitiotielinjauksen varaukseksi. Seuturatikan tilaajakuntien valtuustot päättävät loka–marraskuussa yhdestä raitiotielinjauksen varauksesta kullekin ratahaaralle. Tampere tekee ensimmäisenä päätökset lokakuun puolivälissä. Pirkkala, Kangasala ja Ylöjärvi päättävät asiasta marraskuun puolella. – Jos ihan kaikki menee putkeen, niin rakentaminen voisi alkaa vuonna 2025. Hatanpään valtatie linja-autoasemalta eteenpäin ja Taysilta eteenpäin ovat todennäköisimpiä suuntia, Tuominen kertoo. 10. toukokuuta päättyneeseen verkkokyselyyn raitiotien reittivaihtoehdoista vastasi 686 osallistujaa. Raitiotien jatkamista 10 vuoden kuluessa Sorin aukiolta Pirkkalan Partolaan piti tarpeellisena 72 % vastaajista. Taysilta Koilliskeskukseen jatkaisi rataa 53 % vastaajista. 67 % vastaajista oli Tampereelta, 18 % Pirkkalasta, 7 % Ylöjärveltä ja 6 % Kangasalta. 48 % vastaajista kertoi kulkevansa matkansa henkilöautolla, 38 % linja-autolla, 8 % pyörällä ja 5 % kävellen.