Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Muuttofirma teki perheellemme oharit ja käteen jäi 1 900 euron lasku – kuluttajariitalautakunnan vastaus tyrmistyttää

Esikoisesta oli ihanaa yöpyä hotellissa. Kylpytakki! Huonepalvelu! Amme! Minä sen sijaan olin evakkomatkalla. Luottokortin vinguttaminen yhtenä Suomen vilkkaimpana kesäviikonloppuna suorastaan kirveli korvien välissä. Kotimme kulki kuplamuoveissa jossakin päin Pohjanmaata astioita, kalusteita ja vaihtovaatteita myöten. Jos kaikki olisi mennyt sovitusti, olisin uudessa kodissamme purkamassa muuttolaatikoita enkä väsyneenä, epätoivoisena, velkaantuneena ja vihaisena ylihintaisessa hotellihuoneessa (koska se oli ainoa vapaa). Muuttofirma ei koskaan saapunut. Teimme sopimukset asianmukaisesti ja varmistelimme moneen kertaan, että saapuvathan henkilöt aamulla. ”Muutto on teille varattu, miehet saapuvat aamulla”, hämeenlinnalaisesta muuttofirmasta kerrottiin. Tuli aamu. Tuli päivä. Tuli iltapäivä. Muuttajia ei näkynyt eikä firmasta vastattu puhelimeen. Vuokra-asuntoomme oli muuttamassa seuraavana päivänä uusi asukas, joten kalusteet oli pakko saada liikkeelle – toiselle puolelle Suomea. ”Ruuhkaisin kausi, opiskelijat ja kaikkea”, vastattiin kuudesta muuttofirmasta, joihin iltapäivällä pihalta (avaimet oli jo luovutettu) soittelimme. Lopulta yksi vapaa pakettiauto löytyi: tullaan, hoidetaan, 1 700 euroa. Saapumatta jäänyt muutto olisi ollut tuhat euroa halvempi. Kun teimme saapumatta jääneestä firmasta valituksen kuluttajariitalautakuntaan, tyrmistys oli muuttopäivääkin järisyttävämpi: ”On todennäköistä, että ette saa mitään korvauksia”, lautakunnan vastuuhenkilö kertoi. ”Jos emme tavoita yritystä, emme voi tehdä mitään. Aina voitte tietysti käräjöidä.” Eivät tavoittaneet. Tapauksesta on pian vuosi. On tavallista , että muuttofirmat ylibuukkaavat keikkoja ja jättävät edullisimmat hoitamatta. Lisäksi on tavallista, että meille muuttajille koituu näistä tilanteista taloudellisia tappioita. Edelleen varsin tavallista on, ettei korvauksia saada eikä niitä lähdetä oikeusteitse peräämään, koska kallista ja vaivalloista sekin on. Monelle meistä oikeuslaitos prosesseineen tuntuu muutenkin hankalasti hahmotettavalta. Käräjöinnin aikana voi myös käydä niin, että muuttofirma katoaa, menee konkurssiin, muuttaa nimeään tai yksinkertaisesti jättää vastaamatta yhteydenottopyyntöihin. Ja tämä kaikki, niin tavallista kuin onkin, on väärin. Muuttofirmojen keplottelu vaikuttaa myös laadukkaina pidettyihin firmoihin. Ne isoimmat ja nimekkäimmät pitävät hintansa korkeina: ota tai jätä. Olisimmeko voineet välttää kalabaliikin ja kalliit kulut? Ehkä näin: maksamalla sille ”luotettavalle” firmalle reilusti enemmän, hoitamalla ison omakotitalon muuton omin voimin töiden ja remonttien ohessa, pariviikkoinen vauva kainalossa, muutamassa tunnissa tai yksinkertaisesti jättämällä muuttamatta. Kirjoittaja on Aamulehden Hyvä elämä -osaston toimittaja.