Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Suomalaisten lukutaito heikkenee, ja siksi vanhempien ja opettajien on terästäydyttävä – Lapsia on kannustettava lukemaan

Suomalaisten lukutaidon heikkenemistä on murehdittu jo vuosien ajan. Lukutaitoa mittaavien tutkimusten mukaan heikkojen lukijoiden määrä on kasvanut Suomessa. Alle 25-vuotiaiden lukutaidon taso on nyt heikompi kuin reilu vuosikymmen sitten. Vaikka suomalaiset saavat käydä peruskoulun ja lisäksi vielä erilaisia opintoja, on maassamme silti satojatuhansia ihmisiä, joiden lukutaito on puutteellinen. Se on ongelma, sillä lukutaito mahdollistaa sujuvan arjen, oppimisen, vaikuttamisen ja osallistumisen. Puutteet lukutaidossa vaikeuttavat opiskelua ja työuran rakentamista. Digitaalisen tekniikan kehittyminen, median muutos ja ajanviettotapojen moninkertaistuminen ovat paitsi mahdollisuus myös uhka lukutaidolle. Lukutottumukset muuttuvat, kun painettujen kirjojen ja lehtien käyttö vähenee ja mediaa ja kirjallisuutta kulutetaan yhä enemmän mobiililaitteilla. Se aiheuttaa myös uudenlaisia vaatimuksia lukutaidolle. Valemedian aikakaudella ja sosiaalisen median tarinatulvassa kriittinen lukutaito ja erilaisten tekstien ymmärtäminen korostuvat. On selvää, että kirjojen lukeminen ei ole nuorten ykkösajanvietettä. Sosiaalisen median julkaisut, elokuvat ja tv-sarjat ovat usein kiinnostavampia kuin keskinkertaiset romaanit. Hyvä kirja voi kuitenkin olla mieleenpainuva elämys. Kirjan lukeminen on lisäksi hyvä keino kohentaa lukutaitoa ja kasvattaa sanavarastoa. Nuorten lukemista edistävä Lastenkirjainstituutin Lukuklaani-hanke (AL 21.8.2019) onkin kaikin puolin kannatettava. Lukuklaani lahjoittaa Suomen yläkouluille liki 100 000 kirjaa, joiden arvo on noin miljoona euroa. Hankkeen rahoittaa Suomen kulttuurirahasto. Koulut saavat kirjapaketin, jossa on 112 kirjaa, joukossa selkokirjoja, novelleja, runoja, romaaneja ja sarjakuvia. Tampereen Juhannuskylän koulun oppilaat saivat kirjapaketin maanantaina. Uusien kirjojen tulo koulun kirjastoon innosti niin oppilaita kuin opettajiakin, sillä korvamerkittyä rahaa kaunokirjallisuuden hankintaan ei ole. Jokaisen suomalaisen pitäisi peruskoulun jälkeen osata lukea ja kirjoittaa sujuvasti. Vanhempien, varhaiskasvattajien, luokanopettajien ja äidinkielenopettajien on terästäydyttävä. Lapsia ja nuoria on syytä kannustaa lukemaan myös perinteisiä kirjoja. Esimerkin näyttäminen ei olisi pahitteeksi.