Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Kuulun eurooppalaisten eniten istuvaan viidennekseen ja masentavinta on, että mikään määrä liikuntaa ei korvaa tuolilla vietettyjä tunteja

Tällä viikolla julkaistiin uudet liikuntasuositukset. Jokaista sohvaperunaa ilahduttanee tieto, että jo muutaman minuutin liikkuminen ja arkiaktiivisuus tekevät hyvää terveydelle. Aiemmassa suosituksessa todettiin, että liikkua voi vaikka kymmenen minuutin pätkissä. Kiinnostavaa oli, että liikunnan rinnalle on nostettu unen merkitys. Uudessa suosituksessa riittävä, palauttava uni on kaiken perusta. Perussuositukset ovat ennallaan: lihaskuntoa pari kertaa viikossa ja hengästyttävää liikuntaa kaksi ja puoli tuntia viikossa. Jos liikunta on rasittavaa, reilu tunti viikossa riittää. Varsinaisten liikuntasuositusten täyttämiseen kuluu siis kahdesta neljään tuntia viikossa. Oman liikkumisen riittävyyden voi testata UKK-instituutin sovelluksella. Liikuntatestissä kiinnostavinta oli istumisen määrän laskeminen. Laskurin mukaan istun kymmenisen tuntia päivässä, kun mukaan lasketaan työmatkat, ruokailut, työaika ja kotona tietokoneen tai telkkarin ääressä vietetty aika. Kuulun siis eurooppalaisten eniten istuvien joukkoon. Eurooppalaisen väestön keskuudessa tehdyn tutkimuksen mukaan viidennes aikuisista istuu yli 7,5 tuntia päivässä. Arkipäivän havaintoni on, että isossa monen kymmenen henkilön avokonttorissa istuskelijat ovat valtaenemmistö. Edelleen, vaikka sähköpöydät ovat useimmissa paikoissa tehneet seisomisesta entistä helpompaa. Edelleen, vaikka istumisen haitat ja vaarallisuus tiedetään. Jos joku ei nyt muista: jatkuva istuminen altistaa muun muassa pitkäaikaissairauksille ja painonnousulle. Se lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä. Vaarallisinta on kuulemma telkkarin ääressä istuskelu, koska työpäivän aikana useimmat meistä liikkuvat kuitenkin vähän. Telkkarin ääressä liikunta rajoittuu helposti ranneliikkeeseen, jolla naposteltava siirtyy astiasta suuhun. Masentavinta on, että vaikka muut suositukset täyttyvät, kotona, töissä ja työmatkalla istuen vietetty aika hävittää tehokkaasti liikunnan vaikutuksia, jollei jopa onnistu kokonaan tuhoamaan hikoillen vietettyjä tunteja. Miten muistaisi työskennellä ainakin osan päivästä seisten? Tiedän, että on olemassa sovelluksia, jotka muistuttavat taukoliikunnasta sopivin väliajoin. On ehdotettu rutiineja: Nouse aina kun vastaat puhelimeen. Konttorissa tulostimen ja roskiksen pitäisi olla niin kaukana, että on pakko nousta ja lähteä liikkeelle. Minuun tehoavat parhaiten muistutukset istumisen vaikutuksista. Aina silloin tällöin teen ryhtiliikkeen ja päätän viettää enemmän aikaa päivästäni seisten. Niin kuin nytkin, kun taas havahduin siihen, että jakkaralla kuluu hävettävän paljon aikaa. Kokeilussa on, auttaako kännykkään asetettu säännöllinen muistutus.