Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen opettaja: Lukutaito auttaa aikuista maahanmuuttajaa, se ei tule harjoittelematta

Suomessa on arvioitu, että lukutaito ehkäisee syrjäytymistä, luokkaerojen kasvua, rasismia, kiusaamista ja köyhyyttä sekä lisää yksilön onnellisuutta, terveyttä ja hyvinvointia, itsetuntoa, naisten tasa-arvoa, suvaitsevaisuutta ja mahdollisuutta rauhanomaiseen elämiseen. Aika hyviä juttuja siis! Sen vuoksi huoli nuorten lukutaidon heikkenemisestä on synnyttänyt viime vuosina useita erilaisia lukutaitoon keskittyviä kansallisia hankkeita ja toimijoita. Pojat lukevat pojille, vanhukset lukevat lapsille ja lapset lukevat lukukoirille. Maahanmuuttajatkin tarvitsevat kipeästi hyvää lukutaitoa. Kuinka selvitä Kelan papereista, jos ei ymmärrä lukemaansa? Kuinka kuva todellisuudesta hahmottuu valeuutisten kyllästämässä mediaviidakossa, jos ei ymmärrä kummitustarinan olevan fiktiota? Siitä huolimatta Suomen Kulttuurirahaston Lukuklaani-hanke päätti linjata kansallisesta kaikkiin peruskouluihin ulottuvasta kirjalahjoitushankkeestaan ulos yhden marginaalisen perusopetuksen ryhmän, jolle lukutaidon kehittyminen olisi ensiarvoisen tärkeää henkilökohtaisen elämässä pärjäämisen lisäksi yhteiskunnallisen resurssienhallinnan kannalta. Aikuisten maahanmuuttajien perusopetus tarjoaa koulutusta nuorille maahanmuuttajille, joilla opiskelu on jäänyt omassa kotimaassaan kesken sodan, pakolaisuuden tai naisten kohdalla epätasa-arvoisen aseman vuoksi. Olisihan se fiksuinta saada myös tästä joukosta osa yhteiskunnan toimijoita ja veronmaksajia passiivisen sosiaaliturvan avuin elämisen sijaan. Tämä ei kuitenkaan ilmeisesti ollut tärkeää, johonkin piti miljoonaluokan kirjalahjoitusten raja vetää. Kirjoja silti tarvittiin. Onneksi koulumme apuun tulivat Tampereen kaupunki, Opetushallituksen rahoittama Target-hanke sekä kustantajista selkokielisiä teoksia julkaisevat Avain ja Opike. Lisäksi saimme anteliaan lahjoituksen Haamu Kustannukselta, jotta kummitustarinoidenkin fiktiivisyys alkaisi opiskelijoillemme valjeta. Uuden pienen koulukirjaston myötä pystymme viimein tarjoamaan opiskelijoillemme runsaasti heille sopivaa luettavaa. Opiskelijat ovat huomanneet, kuinka lukeminen selvästi helpottuu matkan varrella: toinen kirja ei ole yhtään niin vaikea lukea kuin ensimmäinen ja kolmannessa ei tarvitse enää edes sanakirjaa avuksi. Kynnys lukemiseen on madaltunut, luottamus omaan kielitaitoon kasvanut ja kiinnostus lukemiseen herännyt. Eräs opiskelija iloitsi siitä, että oli lukenut elämänsä ensimmäisen kirjan, ja toinen sanoi odottavansa kirjastojen avautumista päästäkseen lainaamaan sarjan seuraavat osat. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman tukea. Jatkossa toivottavasti lukutaidon kehittämishankkeet antavat tasa-arvoiset mahdollisuudet lukutaidon kehittämiseen myös maahanmuuttajaopiskelijoille. Kuten edesmennyt Jörn Donnerkin iättömästi totesi: ”Lukeminen kannattaa aina.” Pitäkäämme tämä ajatus kirkkaana ja mahdollisena kaikille, ihan kaikille. Kirjoittaja Tampereen aikuislukion S2-opettaja.