Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Parturiketju M Roomin emoyhtiö on ottanut konkurssiin ajautuneita franchise-liikkeitä suojiinsa – Suunnittelee tuovansa tekoälyn osaksi parturipalveluja

Tampereelta lähtöisin olevan parturiketju M Roomin emoyhtiö osti heinäkuun lopussa konkurssiin ajautuneen franchise-liikkeensä M-Jyväskylän M Room -liikkeet. Emoyhtiön omistuksessa ovat nyt liikkeet Jyväskylässä, Kotkassa, Kouvolassa, Mikkelissä, Jyväskylässä ja Kuopiossa. M Roomin toimitusjohtaja Markku Kososen mukaan liikkeet olivat kannattavia ja niiden toiminta jatkuu normaalisti jatkossakin. Kososen mukaan konkurssin taustalla on voinut olla useita syitä. – Kyseessä oleva yhtiö on tietenkin franchise-yrittäjien omistama ja yhtiössähän voi olla paljon muutakin toimintaa, josta emme ole edes tietoisia, Kosonen kertoo. Uusia konkurssiin ajautuneiden liikkeiden haltuunottoja ei Kososen mukaan ole tiedossa lähitulevaisuudessa. Hänen mukaansa ketjun liikkeillä menee hyvin. – Suurin osa ketjun liikkeistä on kannattavia ja hyvin menestyviä, Kosonen kertoo. Vuonna 2008 perustetulla parturiketjulla on liikkeitä yli 30 paikkakunnalla Suomessa, sekä seitsemässä muussa maassa. M Room -konserni teki vuonna 2017 3,9 miljoonan euron liikevaihdolla 652 000 euron tappion. Tappio kymmenkertaistui edellisvuodesta, ja Kososen mukaan se johtui kansainvälistymisen kustannuksista. Viime vuoden tilinpäätöstietoja yrityksestä ei ole saatavilla. Ketjulla on ollut tavoitteena, että sillä olisi 400 liikettä vuoteen 2020 mennessä. Kososen mukaan tavoitetta on jouduttu päivittämään, kun kansainvälistyminen on osoittautunut odotettua hitaammaksi. – Määrällisesti meillä on edelleen vähintäänkin tuo sama tavoite. Tavoitteita olemme kuitenkin joutuneet hieman muokkaamaan matkan varrella kansainvälistymisen suhteen, Kosonen sanoo. – Meille on todella tärkeää löytää oikeanlaisia ja oikealla profiililla olevia yrittäjiä. Laatu on tärkeämpää kuin määrä ja vauhti, hän jatkaa. Tekoäly mukaan parturipalveluihin M Room on viime aikoina panostanut digitaalisiin palveluihin. Se lanseerasi tammikuussa My M Room -palvelun, joka tulee tulevaisuudessa käyttöön myös muihin maihin. Palveluun otettiin ideaa Woltilta. Se näyttää sijainnin perusteella asiakkaalle lähimmät parturiketjun liikkeet. Kun asiakas on liittynyt jonoon, sovellus laskee aikaa siihen, milloin parturiaika vapautuu. Kososen mukaan tulevaisuudessa ketju panostaa entistä vahvemmin digitaalisiin palveluihin. Asiakkaiden dataa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi parempien tuotteiden kehittämiseen. Tekoälylläkin on osansa suunnitelmassa. – Aika monen ajatus on varmasti se, että mitä yhteistä tekoälyllä ja parturiliikkeellä voi olla. Robotit eivät meidän asiakkaiden hiuksia leikkaa tulevaisuudessakaan, mutta tarkoituksena on, että kaikki muut palvelut sen ympärillä toimisivat mahdollisimman hyvin. Siinä tekoäly voi auttaa, Kosonen kertoo.