Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pirkanmaalla varaudutaan täysillä viikonlopun lumikaaokseen ja viime talvesta otettiin opiksi – teiden ja raiteiden kunnossapitoon miljoonia euroja lisää rahaa

Teiden kunnossapitokalustoa laitetaan sesongin alla kuntoon Destia oy:n Kangasalan tukikohdassa. Säätiedotukset lupaavat ensimmäisiä lumisateita Pirkanmaalle perjantaiaamuksi. Pirkanmaan ely-keskuksessa Kangasalan ja Oriveden urakointialueista vastaavan Pertti Valon mukaan nyt tehdään viimeisiä viilauksia ennen sesongin alkamista. – Pirkanmaan kuudesta urakointialueesta vastaaville urakoitsijoille on järjestetty talvikauden aloituspalavereita ja hoitoluokkien korotuksia sekä talvihoidon uudistuneita toimintalinjoja on käyty läpi. Vuoden 2019 alussa Väylä nosti talvikunnossapidon hoitoluokkia useilla teillä. Parannusten ansiosta noin 90 prosenttia tieliikenteestä kulkee korkeimpien talvihoitoluokkien teillä. Kehitys jatkuu tänäkin talvena. – Jos verrataan talveen 2017–2018, käytämme tänä talvena noin 12 miljoonaa euroa enemmän auraukseen ja muuhun talvihoitoon, totesi Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala keskiviikkona talvihoidosta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Rahoituksen lisäys talvihoitoon jatkuu Väylä ja ely-keskukset käyttävät tänä talvena maanteiden talvihoitoon arviolta 117 miljoonaa euroa. Määrärahoja talvihoitoon aiotaan edelleenkin kasvattaa niin, että käytössä olisi vuonna 2023 kaikkiaan 125 miljoonaa. Lisäpanostukset ovat saaneet kiitosta myös tienkäyttäjiltä. – Tekemämme tutkimuksen mukaan viime talvena yksityishenkilöistä 48 prosenttia oli tyytyväisiä talvikunnossapitoon, kun toissa talvena tyytyväisiä oli reilu kolmannes. Haluamme jatkaa tätä kehitystä, Rajala sanoo. Pirkanmaan ely-keskus sai vuonna 2018 talvihoitoon 800 000 euron lisäpanostuksen, kun hoitoluokkia nostettiin kaikkiaan tuhannella tiekilometrillä. Talvihoitoon käytetään nyt ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajan Juha Sammallahden mukaan Pirkanmaan 5 000 kilometrin teillä 17,5 miljoonaa euroa. Nollakelit ovat tienpitäjälle hankalimpia Pirkanmaalla yli puolet yksityisautoilijoista on tyytyväisiä talvihoitoon, kun ammattiautoilijoista puolestaan yli puolet on tyytymättömiä. Hoitoluokkien korotuksen yhteydessä Väylä uudisti talvihoidon toimintalinjoja vuoden 2019 alussa. Suurin osa vilkasliikenteisistä teistä kuuluu jo uudistuksen piiriin. Erityisesti vilkasliikenteiset ja raskaan liikenteen kannalta tärkeät tiet huomioidaan aikaisempaa tarkemmin uusissa toimintalinjoissa. Tieliikennejohtaja Rajalan mukaan nollan pinnassa sahaavat säät ovat pahimpia tienpitäjälle. 2010-luvun muuttuneet talvet ovat pakottaneet tekemään muutoksia talvihoitoon. Rataverkon talvihoitoon lisää tekijöitä Vaihtelevien kelien lisäksi kunnossapidon haasteena on päällystettyjen teiden heikko kunto. Päällysteiden kuntoa pyritään parantamaan lähivuosien aikana lisärahoituksella ja mukauttamalla suolan käyttöä päällysteiden kestävyyden mukaan. Viime talven pitkästä pakkasjaksosta ja lumikaaoksesta oppineena Väylä aikoo tehdä parannuksia myös rataverkon talvihoidossa. – Talvikunnossapitoon osoitetaan 20–30 prosenttia enemmän voimavaroja erityisesti tammi–maaliskuussa. Lumipartiot päivystävät 24/7 ja tärkeimmät ratavaihteet lämmitetään, sanoo osastonjohtaja Magnus Nygård Väylästä. Väylä on yhdessä liikenteenohjauksen ja liikennöitsijöiden kanssa käynyt läpi esiintyneitä ongelmia ja tunnistanut erilaisia kehittämistoimenpiteitä paremman liikennöitävyyden varmistamiseksi. Ennen talvikauden alkua laadittaviin lumityösuunnitelmiin kuvataan tarkemmalla tasolla muun muassa kriittisimpiä lumityökohteita. "Rautatieliikenteen toimittava Tampereella” Väylä on perustanut yhdessä VR Groupin, Fenniarail oy:n , Finrail oy:n ja HSL:n kanssa talvivarautumisryhmän, joka seuraa tilannetta sekä alueittain että valtakunnallisesti ja tuottaa tietoa edellä mainituille toimijoille. Nygård pitää Tampereen rautatieaseman toimivuutta pääradalla koko maan junaliikenteen kannalta keskeisenä. – Jos Helsinki–Tampere -väli toimii täsmällisesti, koko valtakuntakin toimii aikataulullisesti. Tampereelta ovat yhteydet Jyväskylään, Seinäjoelle sekä Poriin ja Raumalle. Lähijunapilotti lisää junaliikennettä Pirkanmaan ympäristössä merkittävästi joulukuusta alkaen. Talvihoidon toimintalinjat on uudistettu vuonna 2018 ja uudet linjaukset astuvat voimaan urakoissa vuosina 2019–2023. Pirkanmaalla on kuusi urakointialuetta eli Tampere, Sastamala, Orivesi, Kangasala, Parkano ja Virrat. Tiestöä kullakin alueella on 700–800 kilometriä. Pirkanmaan koko tieverkko on 5 056 kilometriä, josta sorateitä on 1 789 kilometriä. Urakat alueilla kilpailutetaan viiden vuoden välein. Destia on pääurakoitsija Pirkanmaan neljällä alueella ja YIT Suomi oy Sastamalassa ja Virroilla. Molemmat käyttävät töissään aliurakoitsijoita. Uusi teiden hoitourakkamalli astuu voimaan 1.1.2020, joten uudet talvihoidon laatuvaatimukset ja toimintamallit tulevat voimaan Pirkanmaan alueilla uusien urakoiden myötä pääosin vuosina 2020–2021. Teiden hoitoluokkien nosto Pirkanmaalla on jo tehty. Nopeammin kuntoon Uusissa toimintamalleissa alempien teiden eli kakkos- ja kolmoshoitoluokkien toimenpideaika lyhenee noin tunnilla vanhaan verrattuna. Uudessa hoitourakkamallissa lisätään yhteistyötä tilaajan ja urakoitsijoiden välillä. Teiden talvihoidossa lumi aurataan yleensä ensin ja liukkaus torjuntaan sen jälkeen.