Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Myöhään lauantai-iltana Tampereelle saapui kolmas 56 tonnin jättiläinen – video näyttää kolmannen ratikan ensimmäistä kertaa Hervannan raiteilla

Tampereen kolmas raitiovaunu saapui Hervantaan lauantai-iltana. Tampereen Raitiotie oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo sunnuntaina, että vaunu oli perillä noin kello 22.30. Vaunukuljetus lähti varhain lauantaiaamuna matkaan Skoda Transtechin tehtaalta Kainuun Otanmäestä. Vaunu saapui Tampereelle samaa reittiä kuin kaksi jo aiemmin Hervantaan toimitettua vaunua. Huttusen mukaan vaunun matka sujui ongelmitta. Siitäkin huolimatta, että Kajaanissa oli lauantaiaamuna pakkasta. – Matka meni samalla tavalla kuin edellisen vaununkin. Kuljetus oli myös melkein minuutilleen samoilla lukemilla perillä, Huttunen kertoo. Sunnuntaina aamun valjetessa vaunua alettiin laskea lavetilta kiskoille. Aamupäivään mennessä työ oli saatu tehtyä ja vaunu seisoi Tampereen kiskoilla. Näin kolmas raitiovaunu laskettiin Tampereen kiskoille: Linjakokeet alkavat kuun vaihteessa Huttusen mukaan työ kolmannen raitiovaunun parissa jatkui sunnuntaina vielä valmistelevilla töillä. Maanantaina vaunulla aloitetaan sarja kokeita varikon sisätiloissa. Kokeet liittyvät vaunujen tyyppikoeohjelmaan. – Luvassa on sellainen testi kuin kiskoilla pysymisvarmuuden testaaminen. Koe kestää viikon ja sen suorittaa tsekkiläisen tutkimuslaitoksen joukko, Huttunen kertoo. Ensimmäistä kertaa Hervannan ratikkavarikon ulkopuolella vaunun voi nähdä Huttusen mukaan loka-marraskuun vaihteessa, kun vaunulla aloitetaan linjakokeet. Kun raitiovaunut on tyyppitestattu, ne annetaan eteenpäin koulutuskäyttöön. Tampereen tulevien raitiovaununkuljettajien koulutuksen on suunniteltu alkavan loppuvuodesta. Uusia vaunuja pari kuussa Tampereelle lauantaina saapunut kolmas raitiovaunu on samanlainen kuin Hervantaan järjestyksessään toisena tuotu vaunu. Syyskuun 12. päivä Tampereelle saapui ensimmäinen täysin varusteltu vaunu. Ensimmäinen raitiovaunu saapui kotipesäänsä jo toukokuussa. Koska ensimmäisen vaunun käyttöönotto suoritettiin loppuun vasta paikan päällä, siitä puuttuivat vielä muun muassa sisustusmateriaalit. Kuluvaan vuoteen on mahtunut myös neljäs Tampereelle tuotu raitiovaunu. Helmikuussa Tampereelle saapui saksalainen testivaunu. Vaunu oli aiemmin ollut käytössä Hannoverin raitiotieliikenteessä. Tampereella sillä testattiin rataa. Kaikkiaan Skoda Transtech toimittaa Tampereelle 19 Smart Artic -pikaraitiotievaunua. Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoi Aamulehdelle lauantaina, että jatkossa uusia vaunuja saapuu Tampereelle noin 2–3 kuukaudessa. Kakkosvaiheesta päätetään pian Kolmannen vaunun saapumisen lisäksi Tampereen ratikan suhteen on tapahtunut paljon. Kuun alussa keskustassa asennettiin ratikan ensimmäisen vaiheen viimeinen kisko. Kokonaisuudessaan raidetöistä on lokakuun puolivälissä valmiina 90 prosenttia. Ratikan kakkosvaiheen osalta ratkaiseva päivä on edessä maanantaina. Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontuu tuolloin vääntämään kättä kakkosvaiheen investointipäätöksestä. Koronaviruksen vuoksi valtuutettuja on suositeltu osallistumaan kokoukseen etäyhteydellä. Kakkosvaiheella tarkoitetaan raitiotien jatkamista Pyynikintorilta Santalahden kautta Lentävänniemeen. Aamulehden aiemmin valtuutetuille tekemän kyselyn perusteella kakkosvaihe olisi menossa kaupunginvaltuustossa läpi selvin lukemin.