Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

”Korkeasti koulutetut opettajat eivät tarvitse Stasin tai Gestapon kaltaisia valvontaorganisaatioita”, kirjoittaa emeritusrehtori

Markku Lehtinen oli huolissaan lapsiin kohdistuvasta manipuloinnista (AL 2.8.). Hän kirjoitti mielipideosastolla, että jokin teksti, joka televisiossa tuli ”pikkuneidin suusta, oli selkeästi aikuisen manipuloinnin tulosta”. Näin saattoi olla – en tunne asiaa. Sen sijaan huolestuin todella hänen haaveestaan saada kouluihin ja päiväkoteihin tarkkailujärjestelmä, jolle pitäisi luoda ”ohjeistus ja aktiivinen toimintamalli”, johon kykenisivät peruskoulun käyneet suomalaiset ilman mitään tutkintoja. Lehtisen mukaan pitäisi perustaa vanhempien toimesta organisaatio, joka tarkkailisi, ”mitä lasten päivissä todella tapahtuu”. Neljänkymmenen vuoden kokemuksen perusteella voin rauhoittaa Markku Lehtistä ja kaikkia hänen mahdollisia fanejaan: suomalaiset, korkeasti koulutetut opettajat eivät tarvitse Stasin tai Gestapon kaltaisia valvontaorganisaatioita, he tuntevat vastuunsa kasvattajina. Mitä tulee vanhempien mukanaoloon lastensa koulunkäynnissä, voidaan sanoa, että siitä on voittopuolisesti hyviä kokemuksia. Yhteistyö kodin ja koulun välillä toimii useimmiten varsin hyvin ja lasten parhaaksi. Jos lapsia jossakin manipuloidaan, se ei tapahdu suinkaan kouluissa tai päiväkodeissa, vaan aivan muualla. Kodit antavat lapselle eväät tulevaan elämään. Koulun tehtävä on kasvattaa ja opettaa – saada lapsista kypsymään hyviä ja hyvän itsetunnon omaavia yhteiskunnan jäseniä. Ilmiantoyhteiskunnista olemme saaneet toivottavasti tarpeeksemme. Ehkä nyt sentään opettajien ei tarvitse pelätä, että aamuyöllä oveen koputetaan, ja heitä ”tullaan hakemaan”. Suosittelen Markku Lehtiselle aktiivista opetuksen kuuntelemisjaksoa: mene luokkaan lähimmässä koulussasi, kuuntele ja ota opiksesi. Suomen lain mukaan peruskoulun opetus on julkista. Kirjoittaja on emeritusrehtori Ylöjärveltä.