Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ilmainen joukkoliikenne olisi ilmastoteko – nyt kuukausikortti on liian kallis

Käyn Kangasalta töissä Tampereella. Olen ajanut työmatkat omalla autolla jo 25 vuoden ajan. Nyt kun myin autoni, lähdin pohtimaan eri vaihtoehtoja julkisen liikenteen, polkupyöräilyn tai oman auton välillä. Päivittäistä työmatkaa tulee 28 kilometriä. Asun Kangasalla joukkoliikenteen c-vyöhykkeellä ja käyn töissä Tampereella b-vyöhykkeellä. En kuitenkaan voi ostaa kahden vyöhykkeen lippua, vaan minun pitää ostaa lippu, joka kattaa vyöhykkeet a, b ja c. Bussilipun hinnaksi tulisi 72 euroa kuukaudessa tai 555 euroa vuodessa. Mitä jos kulkisin osan vuodesta polkupyörällä, ja siten pienentäisin kuluja? Mahdollista kyllä, mutta laskennallisesti ei kannattavaa. Jo puolen vuoden bussikulut tulisivat maksamaan 432 euroa, joten säästö olisi suhteettoman pieni verrattuna vuosilippuun. Vuosilipun hinta taas on mielestäni todella kallis. Ei omalla autolla kulkeminen ilmaista ole. Arvioin työmatkakulut noin 100 euroksi kuukaudessa. Tämä koskee laskennallisesti vain työmatkoja, mutta harva ostaa auton ajaakseen vain työmatkoja. Oman auton puolesta puhuu myös liikkumisen vapaus ja nopeampi kulkeminen. Mitä jos Tampereen seudun joukkoliikenne olisi ilmaista? Omalta kohdaltani en harkitsisi enää yksityisautoilua. Tällä saataisiin aikaan se, mitä nyt on yritetty yksityisautoilun verotuksella, Tampereen keskustan pysäköintiä ja kulkua hankaloittamalla, sekä kaavailuilla tiemaksuilla. Yksityisautoilijasta joukkoliikenteen käyttäjäksi voidaan ohjata muullakin tapaa kuin kuluja nostamalla. Tehdään joukkoliikenteestä vaihtoehto, joka on niin edullinen, ettei olisi mitään järkeä käyttää yksityisautoa. Entä saamatta jääneet lipputulot? Joukkoliikenteen menot ainakin pienisivät lipunmyynnin, latauspisteiden, maksupäätteiden ja muiden maksuliikenteeseen liittyvien kulujen poistumisen myötä. Myös tukia tulisi valtion suunnata tähän hankkeeseen. Ja mitä rahallisesti hävittäisiin, se saataisiin moninkertaisesti takaisin imagovaikutuksen kautta. Tampere ja Pirkanmaa voisivat olla tässä suunnannäyttäjä ja tehdä todellisen ilmastoteon. Hallitusohjelmassa on linjattu, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2030, ja kunnat ovat tämän toteutumisen eturintamassa. Hallitus on luvannut tukea toimintaa. Yksityisautoilulla on tässä ratkaiseva rooli. On laskettu, että liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Pitkän ajan suunnitelmissa on kuitenkin se hyvä puoli, että tekoihin ei tarvitse alkaa heti ja parhaimmassa tapauksessa kukaan ei muista niitä. Ilmaisella joukkoliikenteellä saadaan yksityisautoilu vähentymään nopeasti ja siten myös nopeita ja näkyviä tuloksia ilmastonmuutoksen torjuntaan.