Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Hämeenpuisto ruuhkaantuu pahasti, välillä jonot jopa Ratinaan saakka – Miksi käytössä vain yksi kaista?

Moron lukijaa ihmetyttää, miksi Hämeenpuiston ja Hämeenkadun risteyksessä pohjoiseen päin ajettaessa on vieläkin käytössä vain yksi kaista, vaikka välillä jo oli normaalit kaksi kaistaa. Työmaa näyttää valmiilta, mutta Hallituskadun ja Hämeenkadun välisen korttelin kaistakavennus aiheuttaa ruuhkaa pitkälle Ratinaan päin. Miksi Hämeenpuiston pohjoiseen vievä ajorata on kavennettu yksikaistaiseksi Hallituskadun ja Hämeenkadun välisellä osuudella, Raitiotieallianssin Hämeenkadun aluevastaava Kimmo Lahti? – Kavennus johtuu siitä, että Hämeenpuistosta Hämeenkadulle kääntyvät linjan 6 bussit tarvitsevat kääntyessään tilaa. Yksikaistaisuudella varmistetaan turvallisuutta, jotta kääntyvä bussin perä ei ulottuisi takaa tulevan toisen kaistan autoliikenteen eteen kääntymisessä. Myös jalankulkijoiden turvallisuuden takia osuus on yksikaistainen, koska käytössä ei ole vielä liikennevaloja. Milloin risteyksen liikennevalot otetaan käyttöön? – Arviolta loppukesästä. Tarkkaa aikaa valoille ei pystytä vielä sanomaan. Osuus oli entiseen tapaan kaksikaistainen joulukuussa hetken aikaa. Miksi kavennukset palautettiin? – Bussien ja jalankulkijoiden turvallisuuden takia. Osuus oli hetken aikaa auki, koska alueella tehtiin asvaltointeja. Myös Itsenäisyyspäivän paraatia varten osuutta levennettiin, mutta silloin se oli myös yksikaistainen. Koska katu palautuu kaksikaistaiseksi? – Sen jälkeen kun linjan 6 bussien reitti saadaan ratkaistua, muun muassa Hämeenkadulle kääntymisen osalta. Koska bussin reitti ratkeaa, Tampereen seudun joukkoliikenteen joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta? – Tämänhetkinen tilanne busseilla jatkuu ainakin aikataulukauden loppuun. Kaksikaistaisuus edellyttää myös liikennevalojen saamista käyttöön.