Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Jyväskyläläiset Taipaleet pettyivät Air Balticin tiedottamiseen Tampere-Pirkkalassa: ”Matkalla tuli kello 2.30 tekstiviesti ja siihen loppui tiedottaminen”

Jyväskyläläiset Heidi ja Ville Taipale harmistuivat Tampere-Pirkkalan lentokentällä lentoyhtiö Air Balticin huonosta tiedottamisesta kiitotien ollessa suljettuna keskiviikkoillan onnettomuuden vuoksi vielä varhain torstaiaamuna. Taipaleiden matkan piti jatkua lentäen kohti Riikaa, mutta lentoyhtiön kone ei saanut lupaa laskeutua Pirkkalaan. – Meitä oli paikalla noin 30 matkustajaa, ja kaikki joutuivat yksitellen käymään kysymässä, mikä lennon tilanne on, Heidi Taipale kertoi. – Täällä ei kukaan tiennyt mistään mitään. Hain itse koko ajan netistä tietoa, mutta esimerkiksi Air Balticin sivulla ei ollut asiasta mitään, hän sanoi. Hetkeä aiemmin hän vielä puhisi kiukusta, mutta keskustelu Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikön Mari Nurmisen kanssa laukaisi pikkuhiljaa tilannetta. Nurminen muistutti, että lentoyhtiöt päättävät itse, miten hoitavat tiedottamisen poikkeusoloissa omille asiakkailleen. Lentoyhtiöt saavat tietoa tilanteesta huolintayhtiöltään. Taipaleiden lento olisi lähtenyt normaalitilanteessa kello 5.25. He lähtivät kohti lentoasemaa Jyväskylästä autollaan puolen yön aikaan. – Kello 2.30 tuli matkalla tekstiviesti Air Balticilta, että lento siirtyisi 6.45:een. Siihen loppui tiedottaminen, Taipaleet kertoivat. Ville Taipale käveli myöhemmin lentoasemalla lentoyhtiön tiskille kysymään, mitä tapahtui ja sai vastaukseksi uuden lähtöajan, kello 8.40. – Sitten taululle ilmaantui yhtäkkiä teksti peruttu, Heidi Taipale kertoi. Hän sanoi, että henkilökunta ei tiennyt tiskillä perumisesta tai sen syystä sen enempää. Tukholman ja Oslon kautta Lopulta Taipaleet saivat tiedon, että he lentäisivät torstaina Tukholman ja Oslon kautta Riikaan. Lento Tukholmaan lähtee Pirkkalasta kello 15.45. Riikaan Taipaleiden pitäisi saapua kymmenen aikaan torstai-iltana. – Totta kai tilanne on hämmentävä meille kaikille, mutta silti jonkun pitäisi ottaa tilanne haltuun, Ville Taipale sanoi. – Ja nimenomaan tiedottaminen, Heidi Taipale lisäsi. Finnair lensi Pirkkalasta Helsinkiin torstaina kello 14.40, mutta Taipaleet eivät mahtuneet tuolle lennolle. – Paikat täytettiin jatkolentojen mukaan. Meillä oli suora lento, joten meitä ei otettu huomioon, Heidi Taipale kertoi. Taipaleiden paluulento on ensi tiistaina. Heidän lisäkseen lentoasemalla odotti torstaina aamupäivällä kuusi muuta henkilöä jatkoyhteyksiä. Toiset yhtiöt käyttivät busseja Air Balticin koneen piti laskeutua Pirkkalaan jo yöllä ja jäädä yöpymään kentälle aamun lentoa varten, mutta onnettomuuden vuoksi se ei saanut lupaa laskeutua kentälle aikataulunsa mukaan kello 00.40. Myöskään Finnairin kone ei päässyt yöpymään aamun lentoa varten. Yleensä se laskeutuu Pirkkalaan kello 00.30. Finnair siirsi matkustajansa bussilla Helsinkiin. Ryanairin kone laskeutui poikkeustilanteessa Turkuun, josta matkustajat kuljetettiin bussilla Tampereelle. Kone jatkoi tyhjänä Budapestiin, josta toinen kone tuli hakemaan matkustajia Helsingistä. Matkustajat vietiin sinne bussilla Pirkkalasta. Air Baltic kertoi sähköpostilla lähettämässään vastauksessa pahoittelevansa matkustajille aiheutunutta haittaa. Air Balticin mukaan lento Riiasta kääntyi takaisin, kun tieto Tampereen lentokentän sulkemisesta tuli. Ensin lento oli määrä lentää myöhästyneenä, mutta koska Tampereen kentän sulkua jatkettiin aamuviidestä aamukahdeksaan, lento päätettiin perua. Yhtiö kertoo lähettäneen matkustajille tekstiviestin myöhästymisestä ja lopulta lennon peruuntumisesta. Yhtiön mukaan matkustajille tarjottiin lentokentällä ruokakuponkeja ja heitä autettiin lentojen uudelleenjärjestelemisessä. – Kaikille matkustajille varattiin uudet lennot parhaimmalla mahdollisella tavalla , jotta he pääsevät kohteisiinsa, yhtiön viestintäpäällikkö Alise Briede kirjoitti vastauksessaan. Päivitys 2.8.2019 kello 7.29: Lisätty Air Balticin kommentit perjantaiaamuna.