Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen uusien kaupunkipyörien hintalappu voi olla jopa 7 miljoonaa euroa, kun pyöriä tulee 700 – "Se kuulostaa hurjalta hinnalta, mutta sen takana on paljon muutakin”

Tampereelle on tulossa kaupunkipyöräjärjestelmä, jonka sopimuksen arvoksi ilmoitetaan 4–7 miljoonaa euroa. Se kuulostaa kalliilta hinnalta 700 pyörästä. Nopeasti laskettuna yksi voisi maksaa kymppitonnin. Mikä niissä maksaa? – Sehän kuulostaa todella hurjalta hinnalta. Sen takana on kuitenkin aika paljon muutakin, sanoo hankinta-asiantuntija Sari Tamminen . Tamminen on ollut järjestämässä kilpailutusta kaupungin hankintayhtiö Tuomi Logistiikassa. Hän selittää, että pyörien ja telineiden lisäksi summa käsittää koko järjestelmän. Siihen sisältyy yllättävän paljon tietotekniikkaa, sillä esimerkiksi kaupunkipyörien käytöstä maksetaan sähköisesti. Kaupunkipyörät on tarkoitus ottaa osaksi joukkoliikennettä, joten ne täytyy sovittaa yhteen. Sopimus tehdään neljäksi vuodeksi, ja sitä voidaan jatkaa vielä kolmella vuodella. Kaupunki sitoutuu ostamaan palvelua 29 viikkoa vuodessa, mutta jos suosiota on, pyöräilykausi voi jatkua talvella ja pyöriä voi lisätä. Myös nämä optiovuodet ja lisäkulut on laskettu tarjouspyyntöön. Tammisen mukaan yksinkertainen vertailu on haastavaa, sillä kuluja voidaan luokitella eri tavoin. Hän arvioi, että vuositasolla järjestelmän hinta jää joka tapauksessa alle miljoonan, joka on nopeasti laskettuna sopimuksen enimmäishinta. – Ennakoituun arvoon lasketaan kaikki mahdolliset kulut. Jos hintakatto olisi laitettu liian matalalle, mahdollisia lisähankintoja ei voitaisi tehdä vaikka pyöristä tulisi kovin suosittuja. Sähköapua tai polkuvoimaa Itse pyörä lienee pienimpiä kuluja, mutta toki sekin maksaa. Yksinkertaisen näköisten menopelien pitää kestää ajoa ja jatkuvaa ulkona säilyttämistä, ja ne ovat usein rakenteeltaan hieman tukevampia kuin tavalliset pyörät. – Mutta vaikka pyörät olisivat vähän kalliimpia, tuskin niistä maksetaan tuhansia, Tamminen sanoo. Sähköpyörät ovat asia erikseen. Ne maksavat lähtökohtaisesti moninkertaisesti tavallisiin verrattuna. Osa kilpailuun osallistuneista on saattanut tarjota sähköpyöriä. Sopimukseen kuuluu, että rikkoutuneet pyörät ja käytössä kuluvat osat korvataan. Siksi hinnassa näkyvät myös riskilisät ja vakuutukset. Tammisen mukaan kaupunkipyöriä rikotaan kuitenkin yleisesti ottaen vähän. Pyörät paikannetaan systeemillä, jonka periaate on tuttu sähköpotkulaudoista. Näin kadonneet voidaan palauttaa asemille, eikä pyörä voi lähteä käyttäjän mukaan lopullisesti. Rahaa mainostajilta Hinnan lisäksi kilpailutuksessa huomioidaan laatuseikat. Tarjoukset eivät ole ennen sopimuksen solmimista julkisia, mutta Tammisen mukaan ne olivat kilpailukykyisiä. Tarjouksia saatiin muutamia, ja niitä tehtiin Suomesta ja ulkomailta. – Luulen, että järjestelmä on Tampereelle monessa mielessä positiivinen yllätys. Uskon, että saamme hyvän sopimuksen, ja kaupunkilaisille ja matkailijoille pyörät ovat hyvä lisä joukkoliikenteeseen. Toisessa tarjouskilpailussa haetaan parhaillaan mainoskumppania. Pyöräjärjestelmä tarjoaa näkyvyyttä, ja osa kuluista voidaan kattaa myymällä mainostilaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun pyörät tunnetaan yleisesti kauppaketjun mukaan nimettyinä Alepa-fillareina. Tamminen arvioi, että sopimuksen hinta voisi olla jotain 100 000 ja 400 000 euron väliltä, mutta korostaa, että arvio on hyvin karkea. Tuloja saadaan myös pyöräilijöiden käyttömaksuista. Tarkkaa tietoa hinnoittelupolitiikasta ei ole vielä. Pyöräbuumi kasvaa Turussa ja Oulussa on tehty sopimukset puolalaisen Nextbiken kanssa, joka on ollut talousvaikeuksissa. Tampereella konkurssiriskiin on varauduttu niin, että tarjouksen voittajalta vaaditaan vakuudet etukäteen. Kaupunkipyöriä on ilmestynyt katukuvaan monessa paikassa niin ulkomailla kuin Suomessa. Järjestelyt vaihtelevat kaupungeittain, joten suoraa hintavertailua on vaikea tehdä. Parhaillaan vastaava tarjouskilpailu on käynnissä Lahdessa, jonne etsitään arviolta 3,5 miljoonan euron arvoista järjestelmää. Sillä hankittaisiin mahdollisesti seitsemäksi vuodeksi noin 250 sähköpyörää tai tuplamäärä tavallisia. Tampereen uuteen järjestelmään tulee 700 pyörää ja 70 asemaa. Pyörät tulevat osaksi joukkoliikennettä. Alustavasti pyörät ovat käytössä keväästä syksyyn, mutta kautta voidaan jatkaa talveen. Ensimmäinen kilpailutus kariutui, kun tarjouksia ei saatu tarpeeksi. Tarjouskilpailun tulos selviää elokuussa. Pyörät otetaan täysimääräisesti käyttöön viimeistään 15.4.2021. Huoltotyöstä ja pyörien siirrosta vastaa kaupungin omistama, työttömiä työllistävä Sarka oy. Kaupunkipyöriä on muun muassa pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kuopiossa.