Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Koheltaja ei ole kingi vaan se, joka uskaltaa olla liideri olemalla tunnollinen kuljettaja

Liikenneturvallisuusasioissa menee todella lujaa, siis varsinkin tuoreilla 17-vuotiailla ikäpoikkeusluvalla ajokortin hankkineilla ja vauhdin hurmaa hakevilla vähän vanhemmillakin kuljettajilla. Pirkanmaalla osalla kuljettajista koheltaminen ja sääntöjen vastainen toiminta on lisääntynyt ja tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on 80 prosenttia suurempi kuin viime vuonna. Vastuu turvallisuudesta ja liikennekypsyys pitäisi saada muotiin ja nuorten näyttämisenhalu saada kanavoitua kohti turvallisuushakuisuutta. Miltä kuulostaa ajatus siitä, että koheltaja ei ole kingi vaan se, joka uskaltaa olla liideri olemalla tunnollinen kuljettaja? Pelikonsolisukupolvi voisi miettiä, että onnettomuuden sattuessa painamalla reset-nappulaa tilanne ei palaa kuntoon todellisessa elämässä. Uusin tieliikennelaki sallii asianmukaisesti asennettujen liikennemerkkien mukaan ajamisen polkupyörällä yksisuuntaista katua vastakkaiseen suuntaan. Siis siihen suuntaan mistä tullaan muilla ajoneuvoilla toisesta suunnasta. Joillakin kapeilla kaduilla voi tulla yllättäviä tilanteita ja pahin tilanne on silloin kun polkupyörällä ajava tulee tasa-arvoiseen risteykseen suunnasta, josta autot eivät tule. Ennen yhtäkään onnettomuutta pitää asentaa selventävä kärkikolmio joko autoilijalle tai polkupyöräilijälle. Viinikankatu etelään on kolmenkympin nopeusrajoitusalue ja siellä näkee päivittäin uskomattoman pitkiä jonoja, joissa läheisriippuvaiset autolla ajavat roikkuvat toistensa puskureissa kiinni ja yllättävät tilanteet tapahtuvat silloin, kun kadun reunassa olevalla pyöräkaistalla pyöräilijä yrittää pitää ajolinjansa suorassa linjassa. Olisiko aika siirtää pyöräilijät ajamaan turvallisempaan paikkaan siihen leveälle entiselle pyörätielle pois autojen seasta? Rantaväylän tunneli on ollut viime aikoina taas niin täynnä autoja jonkun onnettomuuden takia, että liikenne on pysäytetty ennen tunneliin ajoa ja nimenomaan idästä länteen päin. En heti muista, että tuota ongelmaa on olisi ollut lännestä itään päin. Kun liikenne tunneliin on estetty, niin osa kuljettajista hakeutuu korvaaville väylille, kuten Satakunnankadulle, jossa toteavat, että siellä pitkät jonot seisovat. Yksi vaihtoehto on päästä Ratinan sillan kautta Hämeenpuistoon toteamaan, että sielläkin liikenne ei vedä ja kolmas vaihtoehto jatkaa Viinikan kautta läntiselle ohitustielle ja siellä sujuvuuden haave katkeaa jonon päässä ihmetellessä ja liikennetiedotteen kertomana, että messukeskuksen kohdalla on ketjukolari. Ennen vanhaan oli neljäs kaupungin läpi menevä vaihtoehto, Hämeenkatu. Over and out and roger, Nyt muistoissa. Kirjoittaja on Moron liikennetohtori ja liikenneopettaja Ennen vanhaan oli neljäs kaupungin läpi menevä vaihtoehto,