Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kohta eivät vaunun vierellä kulkijat pysy Tampereen testiratikan perässä Hervannassa, kun vauhti nousee reilusti – ”Tänään pidensimme koeajoaluetta”

Raitiovaunun testaaminen Tampereen raitiotiellä jatkui torstaina. Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo, että ratikan testit sujuivat keskiviikkona suunnitelmien mukaisesti sen jälkeen, kun aamun tekniset haasteet oli saatua selätettyä. – Eilinen testien aloitus oli meille merkittävä ja tärkeä askel, kun pääsimme vihdoin testaamaan sitä, että toimiiko kaikki se, mitä olemme rakentaneet, yhteen vaunun kanssa, Valjus kertoo. Valjus sanoo, että ennen kuin vaunu on liikkunut radalla, on käytännössä hyvin vaikeaa tietää, toimiiko vaunu yhteen kaiken rakennetun infran, kuten esimerkiksi päällysrakenteen, teknisten järjestelmien sekä ratajohdon kanssa. – Eilen vaunu liikkui raiteilla hieman yli kolme tuntia varikon sekä Insinöörinkadun pohjoispään välillä. Tänään pidensimme koeajoaluetta Turtolan pysäkille, eli rataosuudelle, joka on kokonaisuudessaan valmis, Valjus kertoi torstaina. Tampereen ratikka liikkui Tampereen Hervannan kaduilla ensimmäistä kertaa keskiviikkona: Nopeutta lisätään ensi viikolla Paikalla oli keskiviikkona ja torstaina myös yleisöä, jotka kulkivat raitiovaunun vierellä. Tällöin se vielä oli mahdollista, kun raitiovaunu kulki viiden kilometrin tuntivauhtia, ja paikalla oli myös liikenteenohjaus. – Heidän sekä muiden liikenteenkäyttäjien liikkumista turvattiin liikenteenohjaajien avulla esimerkiksi risteyskohdissa ja kiertoliittymissä. Näin toimitaan myös jatkossa niin kauan kuin siihen on tarvetta. Valjuksen mukaan tilanne kuitenkin muuttuu joiltakin osin todennäköisesti jo ensi viikolla, kun raitiovaunun nopeutta nostetaan katujen nopeusrajoitusten mukaiseksi. – Ensi viikolla testejä tehdään varikolla sekä varikon ja Teekkarinkadun välisellä osuudella, jossa Hermiankadulla nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa ja Atominpolulla 15 kilometriä tunnissa. Testit jatkuvat saksalaisen raitiovaunun avulla huhtikuulle saakka. Ensimmäinen Tampereen ratikan protovaunu saapuu Tampereelle toukokuussa ja raiteilla se nähdään näillä näkymin kesäkuun alusta alkaen. Hannoverista Tampereelle tuotu, saksalaisen LHB:n valmistama TW6000-mallin raitiovaunu. Saapui Tampereelle helmikuun lopussa. Vaunutyyppiä on valmistettu vuosina 1974–1992, Tampereen testivaunu on vuosimallia 1981. Vaunulla testataan raitiotien ratainfraa. Vaunun mitat: pituus 28,3 metriä, leveys 2,4 metriä. Näin testit tehdään Koeajoja tehdään arkisin kello 9–15. Liikenteenohjaajat opastavat liikkujia koeajojen aikana. 16.–20.3.: Koeajoja varikon alueella sekä varikon ja Turtolan välillä enimmillään 5 kilometrin tuntinopeudella. Koeajot jatkuvat tulevien viikkojen aikana sekä Hervannassa että Hervannan valtaväylän varrella Turtolaan saakka. Testaus päättyy 9. huhtikuuta.