Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Taksinkuljettaja: Taksiala on kuin Villi länsi, mutta paluuta entiseen ei ole – kuljettajalla on ehdotus

Uudesta taksilaista ja sen korjaamisesta on vatvottu mediassa ja jokaisessa kahvipöydässä sekä taksitolpalla varmasti riittämiin, mutta jatkan aiheesta nyt taksinkuljettajan näkökulmasta. Ensin vähän taustaa. Olen seurannut taksialaa 1990-luvulta lähtien ja ajanut itse taksia vuodesta 2005 alkaen. Tiukasta sääntelystä on tultu nykyiseen tilanteeseen, joka muistuttaa enemmän villiä länttä kuin järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Minusta on surkuhupaisaa nähdä, kuinka asiat menivät juuri siihen suuntaan, mitä alaa tuntevat varoittivat ennen lain voimaantuloa. Jokainen alan tunteva sanoi samat varoitukset: palvelu heikkenee, hinnat nousevat ja saatavuus romahtaa erityisesti syrjäalueilla. Niitä ei vaan uskottu. Innostuttiin “vapaudesta” ikään kuin sääntely olisi automaattisesti paha asia. Sitä se ei ole. Otan hyväksi esimerkiksi alkoholin vähittäismyynnin. Kuka oikeasti on sitä mieltä, että sen rajoittaminen on huono asia? Jos asiaa rehellisesti miettii, niin myynnin täydellinen vapauttaminen paikasta, iästä ja kellonajoista riippumatta tekisi alkoholiongelmista vielä pahempia. Ja ne ketkä sanovat, että tämä on ihmeellinen holhousyhteiskunta, voin sanoa, että on niitä muitakin. Monissa maissa alkoholin myyntiä rajoitetaan samalla tavoin kuin täällä, esimerkkinä jotkut osavaltiot USA:ssa, Etelä-Afrikka, muut Pohjoismaat. Paluuta vanhaan ei enää ole. Taksiala ei voi palata enää vanhaan sääntelyyn, ja koska kilpailu on vapautunut, ehdotan siksi jotain tahoa kehittelemään sovelluksen, mihin kuka tahansa taksiyrittäjä voi liittyä. Sovellus , mistä asiakas näkee kyydin hinnan ja sen toteuttajan. Nyt on iso ongelma suuriin välityskeskuksiin kuulumattomat taksit. Heidän toimintansa huolestuttaa asiakkaita eniten. Hintojen läpinäkyvyys ja muut asiat ovat näillä yrittäjillä usein puutteelliset. Sovelluksen avulla heidän mahdollisuutensa löytää asiakkaita parantuisi, ja asiakkaiden kuluttajansuoja toteutuisi paremmin. Suuriin välityskeskuksiin on monesti vaikea liittyä ilman isoja kuluja, kuvailemani yleissovellus keventäisi “liittymistä” ja antaisi tilaisuuden rehellisten, keskuksiin kuulumattomien, yrittäjien löytää asiakkaita. Jos joku yrittäjä toimisi epärehellisesti tai muuten moitittavasti hänet olisi helppo poistaa sovelluksesta. Sovelluksen nimi voisi olla Smart Ride. Saa käyttää, mutta ei ole pakko.