Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Lars Holmström vie tulevaisuuteen väreillä, pinnoilla, linjoilla – ja ruumisarkulla: Vierailimme juhlanäyttelyssä ja puhuimme lautasenalusesta sekä lihan syöjästä

Sehän on kuin suomalainen versio Arthur C. Clarken ja Stanley Kubrickin mustasta monoliitista. Avaruusseikkailu 2001:ssä monoliitti viuhahtaa ajan ja avaruuden tuolle puolen valon nopeudella. Lars Holmströmin monoliitti on teoksen osa nimeltään Sarkofagos . Tampereen taidemuseon alakerrassa se on kuin liikkeessä kohti Kosmos -reliefimaalausta. 2001 -elokuvan lopussa monoliitista aukeava tähtiportti muistuttaa Lars Holmströmin kuvataiteilijamatrikkelia. Kummassakin väripinnat, abstraktit fyysiset tasot kohtaavat, luovat jotain uutta ja hämmästyttävää, tai ainakin puhuvat siitä värien, linjojen ja pintojen visuaalisella kielellä. Holmströmiä naurattaa hänen taiteensa vertaus Kubrickin elokuvaan. Hän näki 2001:n parikymppisenä taiteilijanalkuna vuonna 1969. – Kyllä 2001 oli sen ikäiselle ihmiselle vahva kokemus. Enemmän kuitenkin pidin elokuvan alun tunnelmasta kuin lopun, Holmström sanoo LXX – spectrum -juhlanäyttelyssään Tampereen taidemuseossa. Mittojen mukainen lihan syöjä LXX:stä tulee ensimmäiseksi mieleen extralarge ja Holmströmin tapauksessa maailmankaikkeuden laajuinen. Hänen tyylilajinsa konstruktivismi on maailman ja maailmojen rakentamista, yleensä käytetyistä, teollisista materiaaleista. Se on materiaalien organisointia, yhdistämistä ja fuusioimista. Oikeasti LXX on kuitenkin roomalainen numero 70. Sen verran Holmström täyttää keskiviikkona 26. kesäkuuta. Pyöreisiin vuosiin hän valmistautui parhaalla mahdollisella tavalla jo kymmenen vuotta sitten. – Sarkofagoksen tein jo 60-vuotispäivilleni. Sarkofagos on kreikkaa ja tarkoittaa lihan syöjää. Olen tehnyt sen mittojeni mukaan. Holmström on rakentanut ruumisarkkunsa lempimateriaalistaan mdf-levystä, metallista ja öljymaalista. Sen päädyn hän on maalannut kunnianosoituksena Kazimir Malevitsin Mustalle neliölle , futuristien perusteokselle. Futurismi sopii myös hyvin kuvaamaan Holmströmin taidetta. Se on liikettä tulevaisuuteen – ruumisarkkukin vie tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Holmström tekee työnsä mielellään sarjoiksi. Hän miettii aina etenkin sitä, mitä tekisi valmistumassa olevan työn tai työnosan jälkeen. – Työ saattaa lähteä liikkeelle vaikkapa yhdestä väristä tai sanasta. Otetaan esimerkiksi vaikkapa reliefimaalaukseni Tabu . Se lähti liikkeelle aamiaispöytäni lautasenalus-tabletista, tabusta. Otin siitä suoraan muodon ja vaakauurteet pintaan. Tabussa materiaalina on jälleen mdf-levy, metallinastat ja öljymaali. Levyinä Holmström käyttää mielellään myös vaneria ja lastulevyä ja väreinä yhtä lailla akryyli- kuin öljymaalia. Lisäksi Holmström on tehnyt paljon videoteoksia ja myös digitaaligrafiikkaa 1990-luvun alusta lähtien. Taide on asioiden tutkimista Holmström painottaa, että vaikka hänen tyylinsä voidaan lukea abstraktiksi konstruktivismiksi, hänen töidensä pohjalla on aina todellinen maailma, se, mitä maailmalla tapahtuu. Holmström osoittaa Burka -teostaan. Siinä lähi-idän auringonlaskun värien päällä on ristikko mustasta mdf-listasta. – Burka-sanasta tuli ensin mieleen Hampuri, koska olen ollut paljon siellä. Sitten aloin miettiä, että burka paitsi estää näkemästä kunnolla ulos, suojaa myös näkemästä ulkopuolelta sisään. Nimitin työtä jossain vaiheessa myös Gazaksi, mutta se alkoi tuntua liian osoittelevalta. Gaza 363:n neliökilometrin kokoinen vankila Egyptin ja Israelin rajalla. Alue kuuluu nimellisesti palestiinalaishallinnon alaisuuteen. Sen asukkaiden on hyvin vaikea päästä liikkumaan Gazasta Israeliin ja takaisin. Gazan kaistalla soditaan vähän väliä. Holmströmille taide on asioiden tutkimista. Kun hän opetti kuvataidetta Kankaanpään taidekoulussa 1980-luvulla ja oli mukana starttaamassa Tampereen Taiteen ja viestinnän oppilaitosta 1990-luvulla, taide oli asioiden tutkimista yhdessä oppilaiden kanssa. TTVO:ssa hän työskenteli opettajana, taideosaston johtajana ja vararehtorina. Tampereen Taiteilijaseuran puheenjohtajana Holmström työskenteli vuodet 1992–2005. – Toiset taiteilijat kaipaavat yhteisöä ympärilleen, Holmström kiteyttää. Nykyisin Holmström työskentelee ateljeellaan Kalkussa. Siellä hän aikoo viettää myös 70-vuotispäivänsä. – Saa nähdä onko Sarkofagos esillä vielä 80-vuotispäivilläkin, Holmström naurahtaa. Kuvataiteilija , syntynyt Tampereella 26.6.1949. Kasvoi Varkaudessa. Pyrki ja pääsi vastaperustettuun Lahden taideoppilaitokseen vuonna 1971. Valmistui Lahdesta taidemaalariksi vuonna 1973. Tyyliltään lähimpänä konstruktivismia. Tehnyt paljon myös videoteoksia ja digitaaligrafiikkaa. Opetti Kankaanpään taidekoulussa 1980-luvun, työskenteli koulun rehtorina 1982–1990. Oli mukana suunnittelemassa ja perustamassa Tampereen Taiteen ja Viestinnän Oppilaitosta, toimi opettajana ja taideosaston johtajana 1991–1992 ja vararehtorina 1995. Johti Tampereen Taiteilijaseuraa vuodet 1992–2005. 70-vuotisjuhlanäyttely, LXX – spectrum, Tampereen Taidemuseossa avoinna 11.8.2019 saakka.