Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Juomamieltymykset muuttuvat: alkoholiton käy nyt kaupaksi sekä Alkossa että kaupoissa – kesäkuukausien myyntiluvuissa suuri hyppäys

Sekä kaupoissa että Alkon myymälöissä myydään yhä enemmän alkoholittomia tuotteita. Alkoholittomien juomien suosion nousu on havaittu Tampereella myös Ratinan kauppakeskuksessa, jossa Aamulehti teki lauantaina haastattelukierroksen juomavalintojen muutoksista. Ostosten lomassa pillimehuille kumppaneineen istahtanut Matti Kälviä Ylivieskasta kertoo, että alkoholiton mehu sopii välipalan osaksi. Muutoin häntä ovat alkaneet kiinnostaa oluet, joiden valikoima on laajentunut selvästi viime vuosina. – Ipasta tykkään kesällä. Se on raikas, hän sanoo. Kälviä kertoo, että hän ostaa alkoholittomat kaupoista. – Alkoon menen ostamaan nimenomaan alkoholia, hän sanoo. Kälviän kummilapsi Aliisa Kälviä kertoo kaikkien aikojen ykkössuosikikseen omenamehun. Makeat jäävät Tampereella lomailevan seurueen kolmas jäsen Elina Pelto-Arvo kertoo, että oma maku on kääntynyt viime vuosina oluiden suuntaan. – Kun ikää on tullut lisää, en välitä enää niin makeista juomista, hän kertoo. Pelto-Arvo sanoo, että hän asioi Alkossa yhä harvemmin. – Ruokakaupoissa valikoima on laajentunut niin paljon, hän kertoo. Paremmin esillä Alko tiedotti viikolla, että alkoholittomien tuotteiden myynti kasvaa kesäkuukausina 60 prosenttia. Myyjä Topias Haavisto Alkon Ratinan myymälässä kertoo, että alkoholittomien tuotteiden myynnin lisääntymisen huomaa. – Niihin on panostettu ja ne on tuotu paremmin esille myymälöissä, Haavisto kertoo. Hän sanoo, että myös Alkon Välivesi-kampanja tukee alkoholittomien tuotteiden myyntiä. Alkossa myydään Välivettä, joka on kevyesti hiilihapotettua pullovettä. Kampanja muistuttaa, että alkoholia tulee juotua kohtuullisemmin, kun juo välillä vettä. Haavisto sanoo, että alkoholittomia tuotteita ostavat kaikenlaiset asiakkaat, eikä tiettyä asiakastyyppiä voi luokitella. Longdrinkejä myydään Alkoissa eniten kesäaikaan. Niiden myynti kasvaa kesäkuukausina yli 60 prosenttia. Roseeviinien myynti lähes nelinkertaistuu, valkoviinien kysyntä kasvaa 50 prosenttia, kuohuviinien 80 prosenttia ja siidereiden 50 prosenttia. Kaupoissa sama suunta Sama suunta on juomia myyvissä kaupoissa. Lidl tiedotti perjantaina, että olutta, siideriä ja lonkeroa myydään kesäviikkoina yli puolet enemmän kuin talvella. Tiedotteen mukaan kuivat siiderit ja uudet lonkerot kiinnostavat asiakkaita. – Alkoholittomien juomien suosio jatkaa kuitenkin kasvuaan, tiedotteessa kerrotaan. Juomat kylmään Turussa opiskeleva ja asuva, mutta alunperin tamperelainen Linda Saarinen ostaisi mielellään viinit kylmäkaapista, jos mahdollista. Hän sanoo, että niiden lämpötila Alkossa vaikuttaa innokkuuteen ostaa pullo matkaan vaikkapa Tammerkosken rannalle istuskelemaan mennessä. – Juomatottumukseni eivät ole muuttuneet viime vuosina. Yleensä valitsen kylmän omenasiiderin, joka maistuu oikeasti omenalle, hän kertoo. Tampereella asuva Kasper Heimolehto kertoo, että hän ostaa Alkon sijaan alkoholittomat juomat kaupasta. – Ostan kivennäisvesiä tai limsoja silloin tällöin. En todellakaan päivittäin, hän sanoo.