Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uusi sopimus tietää kylmää kyytiä yksityisautoilijoille Tampereella, kirjoittaa Kalervo Kummola – ”Siitä oikein huokuu henkilöautovastainen henki”

Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa elokuussa. Samankaltainen sopimus on tehty myös Turun ja Oulun seudulle. Siinä on paljon hyvää ainakin raideliikenteen kannalta, mutta henkilöautoliikenne saa kylmää kyytiä. Raitiotieliikenteen kohdalta sopimus vastaa hyvin Tampereen ja naapurikuntien tämänhetkisiä tavoitteita, mutta junaliikenteen kohdalla syntyykin jo ristiriitaisuuksia. Sopimuksessa on maininta ja rahaakin Nokian, Lempäälän ja Oriveden laituriparannuksille sekä Tesoman seisakkeelle, mikä senkin rakentaminen näyttää kestävän iäisyyden ja pilottihanke Nokian ja Tampereen välillä ehtii loppua ennen sen valmistumista. Tesoman seisake on myös esimerkki kerskarakentamisesta, Sopimuksen mukaan se maksaa 4,2 miljoonaa euroa, kun tarjolla olisi 50 000–100 000 euron puulaituriratkaisuja. Sopimuksessa ei ole edes mainintaa kaupunginhallituksen esittämistä seisakkeista, kuten Amuri, Vehmainen ja Messukylä. Nämähän ovat kaikki vanhoja seisakkeita kuten Vuohenoja ja moni muu, mitkä on aikoinaan purettu, kun VR ajoi lähiliikenteen alas. Sopimuksesta puuttuukin eräs ratkaiseva osapuoli eli VR, joka on tietojeni mukaan kiinnostunut enemmän tavarakuljetuksista kuin lähiliikenteestä. Kilpailu raideliikenteessä toisi vähän vipinää kiskoillekin. Sopimuksessa on maininta myös sekä pääradan korjauksesta että uudesta Suomi-radasta. Molemmat ilman oleellisia euroja. Mielestäni nyt pitäisi laittaa kaikki paukut pääradan korjaukseen, ettei käy niin, että molemmat viivästyvät. En myöskään oikein ymmärrä, että me olisimme maksamassa kallista Helsinki–lentoasema-osuutta. Tieliikenteen puolella ei ole henkilöautoliikenteelle Vaitinaron risteyksen kolmatta kaistaa lukuun ottamatta mitään, päinvastoin. Sopimuksesta oikein huokuu henkilöautovastainen henki. Siellä lukee muun muassa seuraavaa: ”Valtio aloittaa ruuhkamaksujen mahdollistamista koskevan säädösvalmistelun. Valmistelun yhteydessä arvioidaan ruuhkamaksujen käyttöönoton vaikutuksia Tampereen kaupunkiseudulle”. Ehdotuksen ruuhkamaksun kokeilusta teki kuulemma valtion edustaja, eivätkä Tampereen seudun edustajat sitä vastustaneet. Tällaista ei ole Turun eikä Oulun sopimuksessa. Tampereella ei edes ole ruuhkia. Jos joku näin väittää, voisi hän käydä esimerkiksi Mexico Cityssä tai lähempänä, Moskovassa. Ruuhkamaksua ei voi missään tapauksessa hyväksyä, täytyyhän ihmisten päästä töihin ja sieltä pois. En ymmärrä oikein sitä suoranaista vihaa, mikä henkilöautoja kohtaan vallitsee eräissä piireissä. Se tuli hyvin ilmi esimerkiksi erään kaupungin liikenneinsinöörin haastattelusta Aamulehdessä , missä insinööri kertoo, miten henkilöautoliikennettä pyritään työntämään pois kaupungista. Tämä on täysin pormestariohjelman vastaista, jossa edellytetään vaivatonta pääsyä keskustaan kaikilla kulkuneuvoilla. Henkilöautoliikenteen päästöt, joihin usein vedotaan, ovat vähän pienemmät kuin turpeen poltolla. Molemmat edustavat noin 10:tä prosenttia koko maan hiilidioksidikuormasta. Tämäkin luku olisi paljon pienempi, jos sähköauton saisi bensiiniauton hinnalla, eikä esimerkiksi Tampereella tarvitsisi kiertää 300 metrin matkaa kolmea kilometriä. Tampereen seutu oli 15 vuotta sitten tiestön osalta paljon edellä esimerkiksi Turun seutua, mutta nyt taidamme olla jäljessä. Helsinki–Tampere-väliltä puuttuvat vaihtuvat nopeusrajoitustaulut, mitkä Helsinki–Turku-tieltä löytyvät. Samoin siellä on valaistu tiet Turusta Raumalle ja Kustaviin, mikä on turvallisuuden kannalta tärkeää. Meillä ei ole saatu valoja koko matkalle edes 50 vuotta vanhalle Nokian moottoritielle. Ysitien jatkamisesta moottoritienä ainakin Suinulaan asti on puhuttu iät ja ajat. Mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut. Valtatie 12 kaipaisi myös pikaista perusparannusta niin Tampereen ja Pälkäneen välillä samoin kuin Nokian ja Tottijärven tiehaaran välillä. Positiivisena asiana mainittakoon, että Hämeenkyrön ohitustien työt on vihdoin saatu liikkeelle. Nyt tarvitaan yhteishenkeä niin kuntapäättäjien, maakunnan kansanedustajien, Maakuntaliiton, ely-keskuksen sekä kaikkien muidenkin edunvalvojien välillä, jotta saisimme puskettua niin rata- kuin tiehankkeitakin eteenpäin. Kirjoittaja on Tampereen kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja ja konsernijaoston puheenjohtaja.