Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

MM-rallissa on edessä mielipuolisen upea yhteenotto, jossa yhdelle kuskille on jäämässä statistin rooli – Juha Kankkusen temppu voi vihdoin toistua

Nyt se on varmaa. Rallin kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Ogier ajaa ensi kaudella Tommi Mäkisen johtamassa Toyota-tallissa. Siirto Toyotalle tarkoittaa sitä, että Ogier saa yhä jahdata Juha Kankkusen ennätystä, joka jäi kaudella 2019 Citroenin ratissa täydentämättä: MM-titteli kolmen eri valmistajan autolla. Ogier sanoi jo Citroenille siirtyessään, että tuon tavoitteen saavuttaminen oli yksi suurimmista syistä sille, miksi hän jätti M-Sportin kahden maailmanmestaruuden jälkeen syksyllä 2018. Tulevalla kaudella Ogierin MM-jahtia on mielenkiintoista seurata ennen muuta kahdesta syystä. Yksi: joulun alla 36 vuotta täyttävä ranskalainen on moneen kertaan sanonut, että kausi 2020 jää hänen viimeisekseen. Kaksi: ilmassa on kaikki ennusmerkit siihen, että mestaruustaistelusta tulee kerrassaan hirmuinen. Ogier joutui Citroenin C3 WRC:llä ajaessaan taistelemaan kuvaannollisesti toinen käsi selkänsä taakse sidottuna. Auton vauhti ei useinkaan riittänyt Hyundaita tai varsinkaan Toyotaa vastaan. Nyt tilanne on toinen, kun Ogier pääsee istahtamaan MM-sarjan nopeimpana pidettyyn autoon. Hänen kovimmat kilpakumppaninsa MM-sarjassa ovat viime vuosilta tutut Ott Tänak ja Thierry Neuville , jotka molemmat ajavat valmistajien maailmanmestaruuden kaudella 2019 voittaneessa Hyundai-tallissa. Ogierilla on valtava halu voittaa. Etenkin nyt. Edessä on viimeinen kausi, ja hänet on lyöty kuuden mestaruuden jälkeen ensimmäisen kerran maahan. On sataprosenttisen varmaa, että hän ei halua jäädä sinne. Hän on voittaja, ja hän haluaa lähteä MM-sarjasta sellaisena. Lue lisää : Toyota neuvotteli Ogierin kanssa jo ennen Tänakin lähtöä – Tommi Mäkinen innoissaan Rovanperästä: ”Kalle on ollut meillä kiikarissa jo jonkin aikaa” Lue lisää : Jari-Matti Latvala ei aio panna uraansa pakettiin – tavoittelee kunnon ajopaikkaa kaudeksi 2021: ”Jos näytöt eivät onnistu, sitten ne eivät onnistu” Mestari vastaan oppipoika Ogier vastaan Tänak on jo lähtökohtaisesti yksi MM-rallin lähihistorian kovimmista yksi vastaan yksi -asetelmista. Samalla toki nähdään, mihin "kruununprinssi" Neuvillesta ihan oikeasti on, mutta belgialainen on vaarassa jäädä statistin asemaan. Ogierin ja Tänakin kohdalla on kyseessä klassinen mestari vastaan oppipoika -tilanne. Kun huippunopea mutta äärimmäisen virheherkkä Tänak pääsi kaudella 2017 M-Sportilla Ogierin oppiin, virolaisen ajamisessa alkoi näkyä täysin uudenlaista, mestarillista kypsyyttä. Eikä heidän suhteensa ole pelkästään ammatillinen. Ogier on sanonut, että Tänak on hänen harvoja ystäviään MM-rallipiireissä. Kun Tänak menetti jo lähes varmalta näyttäneen ensimmäisen MM-rallivoittonsa Puolan rallin toiseksi viimeisellä erikoiskokeella 2016, Ogier lähti pellolle kipaisseen, murtuneen virolaisen perään ja nosti tämän hartioilleen kuin voittajan. Kun Tänak toteutti vuoden 2019 maailmanmestaruudella elinikäisen unelmansa, Ogier oli omasta pettymyksestään huolimatta ensimmäisten onnittelijoiden joukossa ja sanoi, että jos hän mestaruuden jollekin suo, se on juuri Tänak. Aika on kuitenkin armoton. Talvitauko on rallissa todella lyhyt, ja mikäli Tänakilla on tammikuussa Monte Carlossa pienintäkään mestaruuskrapulan poikasta, seitsemättä mestaruuttaan janoava Ogier syö hänet elävältä. Niin saattaa toki käydä muutenkin, sillä ranskalainen on voittanut Montessa kuusi kertaa putkeen ja kaikkiaan ennätykselliset seitsemän kertaa. Ogier ei ole huippuvauhdiltaan välttämättä niin nopea kuin Tänak, tai Neuville, mutta viime vuodet ovat osoittaneet, että hän löytää aina tavan maksimoida tuloksen. Ensi kaudella tämä, ja kokemus, vain korostuu, kun kalenterissa on useita uusia MM-ralleja. Kun tarkastellaan viimeisten kolmen vuoden pohja-aikatilastoja, Ogier on todella kaukana Neuvillesta ja Tänakista. Tilanne on sama, kun tarkastellaan sitä, montako kertaa kuljettajat ovat johtaneet rallia tai voittaneet sen. Mutta kun katsotaan sitä, montako kertaa kuljettajat ovat yltäneet palkintokorokkeelle tai edes viiden parhaan joukkoon, Ogier on ykkönen. Myös Power Stagella Ogier on ollut koko sarjan paras kerättyään kolmen viime kauden aikana keskimäärin huimat neljä pistettä Power Stagea kohden. Hän on toki hyötynyt siitä, ettei hänellä ole ollut yhtä usein yhtä paljon hävittävää kuin esimerkiksi Tänakilla (katso tilastot rallien johtamisesta ja voittamisesta), mutta eivät ne pohja-ajat ihan ilmaiseksikaan tule. Eivätkä tule mestaruudetkaan, mutta jos tässä vaiheessa sopii jo hypätä jonkun kelkkaan ensi kauden MM-taistoa silmällä pitäen, allekirjoittanut valitsee hetkeäkään epäröimättä Ogierin. Kunhan nyt mies ei yhtä ylivoimaiseksi ryhdy kuin Volkswagen-vuosinaan. Etenkään, kun kauden päätösosakilpailu ajetaan Toyotan kotimaisemissa, Japanissa.