Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Aavemainen näky hätkähdytti kuljettaja Mauri Virtasta Euroopan isoilla teillä: ”En ole koskaan ennen törmännyt tällaiseen” – Kuvat näyttävät poikkeuksellisen tilanteen

Autiota ja poikkeuksellista. Aavemaista. Näin kuvailee koronaviruksen tyhjentämiä Euroopan teitä tamperelaisen kuljetuspalveluyritys Rokkikoneen kuljettaja Mauri Virtanen . Edes yleensä aina liikennettä pullistelevilla teillä Saksan Bremenissä ja Ranskan Lyonissa ei enää ole ruuhkia. Henkilöautot puuttuvat teiltä miltei kokonaan, samoin suuri osa raskaasta liikenteestä. Tiistaina iltapäivällä Virtanen vastaa puhelimeensa ylitettyään juuri Saksan ja Hollannin rajan. Suunta on kohti Venloa ja Rotterdamia, kyydissä on elintarvikkeita. – Kun tulin Ranskan läpi, oli tilanne päivälläkin aavemainen. Ei mitään kulkijaa. Isot baanat ja itsekseen sain ajella monet kilometrit. Virtanen on ajanut työkseen Euroopan teillä 1960- ja 1970-lukujen taitteesta. Maaliskuussa 2020 Euroopassa on ollut vastassa tilanne, jollaista hän ei ole kohdannut koskaan aiemmin. – En, en ole koskaan ennen tällaiseen törmännyt. Tunnelma teillä on alakuloinen ja latistunut. Espanjassa hamstrataan suomalaisia tuotteita Suomen ja Espanjan Fuengirolan välillä ajaa edelleen kolme Rokkikoneen kuljettajaa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Arto Rautajoki . Suomesta Espanjaan viedään viikoittain kotimaisia elintarvikkeita Fuengirolan Suomi-kauppoihin. Koronaviruksen vuoksi suomalaisten tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. – Ihmiset hamstraavat siellä. He haluavat kotimaisia tuotteita, Rautajoki sanoo. Vaikka elintarvikekuljetukset ovat toistaiseksi päässeet kulkemaan halki Euroopan, moni asia on muuttunut. Ylimääräiset tarkastukset pysäyttävät henkilöautoliikennettä. Erityisen tarkasti valvotaan matkustajamääriä ja matkojen syitä. Fuengirolassa Rokkikoneella on toimipiste suomalaisessa Centro Finlandia -palvelukeskuksessa. Nyt se on jouduttu sulkemaan. Pääsy Itämeren ylitse Eurooppaan on aiempaa kalliimpaa ja hankalampaa. Yrityksen tavanomaisesti käyttämä laivayhtiö ei enää kuljeta ihmisiä Suomen ja Saksan välillä. Vain rahtiperät huolitaan kyytiin. Toisen laivayhtiön käyttäminen lisää Itämeren ylityksen kustannuksia vajaalla tuhannella eurolla reissua kohti. – Se antaa meille painetta siihen, että tarvitsisi nostaa hintoja. Vielä emme ole niin tehneet. Yritämme jelpata muita yrittäjiä, Rautajoki kertoo. Tartunnan saaminen ei pelota Viime viikosta lähtien Mauri Virtanen on tienpäällä ostanut ruokansa kaupasta. Tienvarsien ravintolat ovat kiinni, eikä huoltoasemillekaan ole asiaa sisälle saakka. – Polttoainetta vielä saa, Virtanen kertoo. Poikkeuksellisesti tankkaus onnistuu nyt ilman jonoja. Kun on aika maksaa lasku, pienestä palveluluukusta ojennetaan maksupääte. Käteinen ei käy. Koska lähikontakteja on läpi Euroopan nipistetty minimiin, kuljettajat eivät enää pääse seuraamaan rahtinsa lastausta ja purkua. Pitää vain luottaa siihen, että kaikki tehdään oikein. Kun Italiasta alkoi kantautua ensimmäisiä uutisia koronavirusepidemiasta, Virtanen kävi maassa neljällä peräkkäisellä reissulla hakemassa omenoita. Yksin ajellessa mielessä on käynyt, mitä tapahtuisi, jos tartunta osuisi omalle kohdalle. – En silti sitä pelkää. Olen hyvin varustautunut. Minulla on hengityssuojaimia, kertakäyttökäsineitä, käsidesiä ja kaikkea. Arto Rautajoen mukaan Rokkikone jatkaa toimintaansa Euroopassa niin kauan kuin se on rajoitteiden ja talouden kannalta mahdollista. Myös Virtanen sanoo ajavansa Euroopan teillä niin pitkään kuin kuljetettavaa riittää. – Täytyyhän elämän pyöriä ja ihmisten saada tavaraa Suomeen, Virtanen sanoo. –Mandariinia tulee kuule niin hyvää. Lauantai-iltana lastasin kyytiin Espanjasta. Ovat torstaiaamuna Suomessa. Näin hiljaiselta Euroopan teillä näyttää: