Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Informaatiota meille, vai meistä internetissä?

Kuinka moni tätä tekstiä lukeva käyttää Googlen tai Facebookin palveluita? Näihin palveluihin kuuluvat mm. Google-haku, Youtube, Google-kartat, Facebook, Instagram ja WhatsApp. Nämä palvelut ovat ilmaisia. Tai eivät ilmaisia, vaan maksuttomia. Internetin jättiyritysten liiketoiminta aiheuttaa valtavasti kuluja henkilökunnan, palvelinten ja verkkoyhteyksien muodossa. Kuitenkin nämä yritykset kuuluvat maailman arvokkaimpien yritysten kärkijoukkoon. Pohditaanpa hiukan maksuttomia palveluita tarjoavien internet-yritysten liiketoimintamallia. Googlen ja Facebookin raaka-ainetta on ihmisten henkilötiedot ja käyttäytyminen. Viimeisen vuosikymmenen aikana ihmiset on saatu vapaaehtoisesti luovuttamaan henkilötietonsa ja tiedot käyttäytymisestään ilmaiseksi yritysten raaka-aineeksi. On todella vaikeaa olla luovuttamatta tietojaan Googlelle tai Facebookille. Yli 90 prosenttia suosituimmista verkkosivuista sisältää Googlen ja/tai Facebookin vakoilusovellukset. Sivustojen omistajat asentavat vakoilusovellukset vapaaehtoisesti sivuilleen saadakseen tietoja ja tilastoja kävijöistä. Samalla kaikkien sivustolla vierailevien käyttäytyminen luovutetaan raaka-aineeksi kolmannelle osapuolelle. Google ja Facebook ovat haalineet palkkalistoilleen parhaat psykologit ja käyttäytymistieteilijät. Meistä kerättyä tietoa analysoidaan ja hyödynnetään säälimättömästi. Kaikki vaikuttamisen keinot ovat sallittuja. Katsottaessa Googlen ja Facebookin arvoa ja tulosta, voidaan todeta vaikuttamisen toimivan vähintäänkin hyvin. Vuosi 2016 toimii hyvänä esimerkkinä vaikuttamiskyvystä. Britannian brexit-äänestys toimi koelaboratoriona vaikuttamiskyvyn maksimaaliselle hyödyntämiselle. Toisena vaikuttamiskyvyn suuren luokan testinä voidaan pitää Yhdysvaltojen 2016 presidentinvaaleja. Molemmat äänestykset olivat äärimmäisen tiukkoja. Molemmissa kampanjoissa pyrittiin käyttämään maksimaalisesti hyödyksi Facebookin jalostamaa ja myymää vaikuttamiskykyä. On selvinnyt, että Venäjä on toiminut välikäsien kautta taustarahoittajana sekä brexit-kampanjassa, että yhdysvaltojen presidentinvaalikampanjassa. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, koska sekä Britannian eroaminen EU:sta että Trumpin valinta yhdysvaltojen presidentiksi ovat Venäjän etujen mukaista. Miksi nykyään on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ovat kanssamme eri mieltä? Internetin kautta meistä jokaiselle tarjotaan henkilökohtaisesti sitä sisältöä mikä meitä ”kiinnostaa”. Meillä ei ole mahdollisuutta nähdä mitä muille tarjotaan. Tämä häivyttää objektiivisuuden kaikilta ja voimistaa yhteiskunnan polarisaatiota. George Orwellin 1984 -romaani on ollut valvontayhteiskunnan kauhukuva kymmeniä vuosia. Internetin nykymuotoinen valvontakapitalismi on monin verroin Orwellin valvontayhteiskuntaa pahempi. Onko informaatio meille, vai meistä?