Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Aarnikotka reagoi ajassa alan muutoksiin

Aarnikotka on UPM:n liikemerkki. Logo täytti tänä vuonna 120 vuotta. Se on mytologiaa, puoliksi leijona ja puoliksi kotka. Se vartioi aarteita ja kultaa. UPM on täyttänyt tehtävänsä, ja se on nyt huippuvireessä. Se kasvaa, tuottaa ja uudistuu. UPM on robusti tuloskone. UPM:n alkuvuoden tulos oli Jussi Pesosen sanoin mahtava. Liiketulosprosentti oli 13,2 ja on vakiintumassa 13–14:n tasolle. Biorefering-ryhmässä se oli 22,7 prosenttia, Energyssä huikea 52,9 prosenttia ja Paperissakin 5,7 prosenttia. Silti markkina oli haastava, sellun hinta luisui ja paperin kysyntä väheni lähes 9–10 prosenttia. UPM:n tulos on kasvanut 25 peräkkäistä kvartaalia – eli yli viisi vuotta. Kone kasvoi Matti Alahuhdan kaudella peräti 46 kvartaalia. Siihen UPM:llä on matkaa. Näillä kahdella yhtiöllä on paljon yhteistä. Molemmat ovat kasvaneet hitaasti, mutta uudistuvat koko ajan. Lisäksi molemmilla on mallit, joilla kustannukset pysyvät kurissa. UPM:n vaihto junnaa 10,5 miljardissa. Se on saavutus. Paperin kysyntä on puolittunut noin kymmenessä vuodessa. Jäljelle jäänyt tuottaa, ehkä lisääntyvästi. Iphone ja ipad ovat laskun takana. Ironia on siinä, että viime syksynä UPM sellun voittoprosentti oli 33,9, Applella vain 26. Tämä on Aarnikotkan tarina. UPM on uudistunut, se on kääntynyt. Sellu on uusi aarre. Uruguayn uusi tehdas lisää kapasiteettia lähes 60 prosenttia. Ajoitus on oikea, sillä markkina kasvaa, ja kaikki isot trendit tukevat sitä. Lyhyt kuitu valtaa alaa pitkältä, ja niiden hintaero kapenee. UPM on nyt aidosti bioyhtiö. Se on vahva biopolttoaineissa, ja uusia tuotteita on tulossa. Vaatteet, lääkkeet... Hankkeita on kymmeniä. Jussi Pesonen on muutoksen tekijä. Hän on ollut UPM:n pomo 15 vuotta. Ensi vuonna hän voisi eläköityä. Ehkä hän vetää vielä Uruguayn, se on hänen iso haaste. Pesonen on paperin kasvatti, hän osaa koota koneen. Silti hän on uudistaja. UPM reagoi ajassa alan muutokseen, se jatkuu. Pesonen on määrätietoinen, jopa jyräävä. Jotkut sanovat häntä Julma-Jussiksi. Hänelle myös huutaminen on aliarvostettu johtamisen keino. Mutta tulokset ovat erinomaiset. UPM:n muutos on teollisuushistoriaa. Se on vuosikymmenten tarina. Kvartaalit antavat vain suunnan. Sen rakenne on terve. UPM on myös globaalisti iso peluri. Hugo Simbergin luoma Aarnikotka on biopohjaisen metsätalouden suunnannäyttäjä. Kirjoittaja seuraa yhteiskuntaa näköalapaikalta.