Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Hankejohtaja kyyneleet silmissä Kymiringin lehdistötilaisuudessa – latasi epäilijöille Kimi Räikkösen kuuluisat sanat

Iitissä sijaitsevalla Kymiringillä ajetaan maanantain ja tiistain aikana Suomen ensimmäiset MotoGP-testit. Rataa on puuhattu jo 1990-luvulta lähtien, mutta maanantai toi MotoGP-tallien testikuljettajat todella uudenkarhealle asfaltille. Päivä oli merkittävä etenkin hankejohtaja Timo Pohjolalle , joka on ajanut itsekin ratamoottoripyöräilyn MM-kilpailuja. Hän on ollut mukana Kymiring-hankkeessa vuodesta 2007. – Tunnelmat ovat hyvät, kun homma saatiin nyt käyntiin. Kaikki on lähtenyt hyvin liikkeelle, hän sanoi sadekelistä huolimatta. Hankejohtaja liikuttui päivän lehdistötilaisuudessa ja kiitti lähes 30 vuotta autourheiluliitto AKK:n puheenjohtajana toiminutta Kari O. Sohlbergiä kyyneleet silmissään. – Matka on ollut pitkä. Eräs suomalaiskuljettaja sanoikin Abu Dhabissa: "Älä häiritse minua, tiedän, mitä teen", Pohjola viittasi Kimi Räikkösen legendaariseen lausahdukseen ja epäilyihin radan valmistumisesta. Omasta sängystä radalle Suomen Moottoriliitto Ry:n puheenjohtaja Tapio Nevala pitää radan vaikutusta suomalaisille valtavan suurena. – On uskomatonta saada MotoGP-pyöriä Kymiringille ja Suomeen. Sydämeni meni ”pam pam”, kun luulin tästä. Tämä on valtava asia Suomen ja koko Pohjoismaiden moottoriurheilulle, Nevala sanoo. – Ihmiset ovat unelmoineet tästä vuosia. Oli erityistä, että pystyin heräämään omasta sängystäni ennen MotoGP-testejä. Se on harvinaista. On todella tärkeää päästä ajamaan täällä, Ajo Racingin Aki Ajo komppasi. MotoGP:n promoottori Dorna Sportsin edustaja Carlos Ezpeleta ja kansainvälisen moottoriliiton FIM:in puheenjohtaja Jorge Viegas korostivat, että Suomen moottoriurheiluperinteet ovat iso syy tuoda kuninkuusluokan kilpailu Iittiin. Osakilpailua on odotettu pitkään, mutta myös ymmärrystä vuoden viivästykselle riitti. – Tämä on unelmien täyttymys. Suomi on yksi moottoriurheilun perinteikkäimmistä maista. Olen nähnyt Jarno Saarise n ajavan, joten minulla on todella hyviä muistoja. – Tiedän, millaista kilpailuja on järjestää. Se on stressaavaa. Rakennettavaa riittää Rata asfaltoitiin kesäkuussa, mutta reunakivetykset ja radan sora puuttuvat vielä. Nykyiset katsomot, ruokailumahdollisuudet ja tilat ovat väliaikaisia. Myös varikkopilttuita täytyy rakentaa lisää. Ensimmäinen MotoGP-kilpailu on tarkoitus ajaa ensi vuonna heinä- tai elokuussa. – Radalla on vielä paljon tehtävää, ja meillä on siihen vuosi aikaa. Testien jälkeen tiedämme tarkalleen, mihin laitamme reunakivetykset ja muut. Se on tärkeää meille, mutta myös talleille, Pohjola painottaa. Talvi ei haittaa asfalttia, mutta lumisimpaan aikaan joulu–helmikuussa rakennustyöt ovat seis. – Tänä vuonna aloitimme maaliskuussa ja puhalsimme ensin lähes metrin lunta pois. Kymiring koostuu kansainvälisellä radalla vaadittavista kolmesta elementistä: nopeasta, teknisestä ja fyysisestä osuudesta. 4,6 kilometriä pitkällä radalla on 18 mutkaa ja erikoisuutena on pitkä takasuora, jossa nopeudet nousevat todella korkeiksi. –  Toivon, että täällä rikotaan nopeusennätys, 358 kilometriä tunnissa. Olen esittänyt Ducatille sellaisen pyynnön, Pohjola heitti. Testeissä paikalla ovat MotoGP-tallien testikuljettajat, Moto2-kuskeja ja paikallisia nuoria lupauksia.