Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Australian F1-kisan perumisen vaikutukset: Pirelli joutuu hävittämään lähes 2000 rengasta

F1-kauden avausosakilpailu peruttiin viime viikolla koronaviruksen takia. Päätöksen tekemisessä meni pitkään, sillä perumisesta kerrottiin vasta perjantain puolella. Kun Australian GP:tä ei ajettu, sitä varten varatut renkaat jäivät käyttämättä. Autosportin mukaan rengasvalmistaja Pirelli joutuu nyt hävittämään 1 800 F1-rengasta. – Saimme renkaat asennettua torstai-iltapäivänä. Sen jälkeen meidän piti irrottaa ne kaikki, Pirellin moottoriurheilupomo Mario Isola päivittelee Autosportille. Renkaat joudutaan ottamaan pois vanteilta, sillä tallien pitää kuljettaa vanteet itse pois Australiasta lentokoneella. Euroopan kisoissa tallit voivat kuljettaa vanteilla olevia renkaita kisasta toiseen maanteitse. Pirellin täytyy hävittää kaikki vanteille laitetut renkaat, vaikka niillä ei olisi ajettu kierrostakaan. Vanteilta pois ottaminen voi vahingoittaa renkaita, mikä on turvallisuusriski. Renkaista tulee käytännössä jätettä. – Renkaaseen kohdistuvat voima on valtava. Emme halua ottaa riskejä, Isola selittää. Käytetyt ja käyttämättömät renkaat kuljetetaan laivalla Iso-Britanniaan, jossa niitä käytetään polttoaineena. – Murskaamme renkaat, jotta ne mahtuisivat pienempään määrään kontteja. Lähetämme ne Iso-Britanniaan, jossa ne kierrätetään sementtitehtaassa. Poltamme ne korkeassa lämpötilassa. Saamme aikaan energiaa, mutta emme saasteita. Pirellille renkaiden pois heittäminen on lentomatkan päässä olevien kisaviikonloppujen jälkeen tuttua. Useimmiten eroon hankkiudutaan 560:sta sadekelin renkaasta, jos sää on ollut hyvä. Renkaita ei voi säästää 1 800 renkaan setti on saapunut laivalla myös Bahrainiin ja Vietnamiin, joiden kilpailuja on jo siirretty. Renkaat jätetään kisapaikoille odottamaan uutta ajankohtaa. Sen löytyminen on kuitenkin epätodennäköistä. Jos uutta viikonloppua ei löydy, renkaat lähetetään johonkin toiseen loppukauden kisaan, jossa käytetään samoja rengasseoksia. – Bahrainin ja Vietnamin renkaat eivät ole ongelma. Käytämme yleensä laivarahtia ja renkaat ovat tuolloin lämpösäädellyissä konteissa. Se on sama asia kuin laittaisi renkaat varastorakennukseen. Jos kalenteri muuttuu, voimme käyttää niitä, Isola kertoo. Renkaita ei voi säilöä ja käyttää ensi vuonna, sillä F1-autojen rengaskoko muuttuu 2021. Isolan mukaan tilanne helpottuu, kun kaikkiin F1-autoihin tulee samanlaiset vanteet. – Tulevaisuudessa meillä on vain yksi valmistaja ja vanteiden vakiomalli. Yritämme yhdessä keksiä tavan, jolla voimme asentaa ja irrottaa renkaita ja uudelleenkäyttää niitä. Pitää kuitenkin olla varma, ettemme ota minkäänlaisia riskejä. F1-sarja on perunut Australian GP:n ja siirtänyt Bahrainin, Kiinan ja Vietnamin osakilpailut. Sarja uskoo kauden alkavan toukokuun lopulla.