Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ratikka ajaa pian ensimmäistä kertaa Hervannasta asematunnelille saakka – Tällä kertaa testiajot ovat hieman erilaiset: ”Kyllä tamperelaiset pärjäävät”

Tampereen ratikan koeajoalue laajenee syyskuussa, kun aikaisemmin Hervannan ja Turtolan välillä ajetut testiajot ulottuvat 14. syyskuuta alkaen Tammelaan. Tällöin testialueeseen kuuluvat Hervannan valtaväylä, Rieväkatu, Sammonkatu ja Itsenäisyydenkatu asematunnelille asti sekä Teiskontie Kaupinkadulle saakka. Uudella koeajoalueella testiajoja suoritetaan 14.–18. syyskuuta välisenä aikana kello 9–15 välillä. koeajoissa testataan esimerkiksi raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta sekä liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Testien aluksi ratikalla ajetaan kävelyvauhtia ja nopeutta lisätään asteittain. Testien aikana on kuitenkin tarkoitus ajaa myös nopeusrajoitusten mukaan siten, että nopeus on enimmillään 60 kilometriä tunnissa ja alimmillaan 30 kilometriä tunnissa. Ovatko tamperelaiset valmiina? Tampereen Raitiotie oy:n turvallisuuspäällikkö Jonna Anttila kertoo, että testiajot pyritään tekemään ilman, että liikenteenohjaajat ovat paikalla. – Muutamassa paikassa voimme liikenteenohjausta kuitenkin käyttämään, mikäli ajamme testiajoja selkeästi nopeusrajoitusta hiljaisemmalla nopeudella tai kun liittymän läpi pitää päästä ajamaan pysähtymättä. Hervannan varikon ja Turtolan välisellä testiosuudella liikenteenohjaajia käytettiin keväällä ja kesällä useassa paikassa. Anttila on kuitenkin luottavaisin mielin, vaikka liikenteenohjaus tapahtuu ainoastaan valo-ohjatusti. Hän kuitenkin muistuttaa, että Tampereen ratikan liikenneturvallisuuskampanjan ohjeistukseen on hyvä tutustua ennakkoon, jotta selviää kuinka tulevassa ratikkakaupungissa tulee liikkua. Anttilan mukaan liikenteessä pärjää kuitenkin varmasti, vaikka ohjeita ei ole ennättänyt täysin ulkoa opettelemaankaan. – Kyllä tamperelaiset pärjäävät. Liikkuminen on siksikin helpompaa kuin esimerkiksi Helsingissä, kun raitiovaunu kulkee suurimmaksi osaksi omalla kaistallaan. Yksi paikka voi tuoda haasteita Anttila on jo ennalta tyytyväinen raitiotien turvallisuuteen uudella testiosuudella, mutta arvioi yhden paikan saattavan mahdollisesti aiheuttaa päänvaivaa kanssaliikkujille. – Vaikka kaikki risteykset ovat hyvin liikennevalo-ohjattuja, joitakin pulmia voi tulla eteen jo ennakkoon keskustelua herättäneessä Nekalantien rampissa. Anttila muistuttaa, että kyseisen kohdan haasteet ovat varmasti nopeasti selätetty noudattamalla liikennesääntöjä. Nopeus kyseisellä paikalla on ainoastaan 30 kilometriä tunnissa niin autoilla kuin raitiovaunullakin.