Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Tampere ei saa jäädä lennoissa enää jälkeen – vertailu Turun kanssa on tyly

Tampere-Pirkkalan lentokentältä pääsee ensi vuoden maaliskuusta alkaen lentämään Helsingin, Tukholman ja Riian lisäksi myös Budapestiin. Halpalentoyhtiö Ryanair teki tänä syksynä hartaasti odotetun ilmoituksen, kun se kertoi, että yhteys Unkarin pääkaupunkiin aukeaa maaliskuussa 2020. Se on miljoonabudjetilla uudistetulle lentokentälle tärkeä ja oleellinen parannus. Päivittäisiä lentoja on kuitenkin säälittävän vähän verrattuna mihin tahansa toiseen maakunnalliseen kenttään Tampere-Pirkkalan potentiaali huomioon ottaen. Totuus kuitenkin on se, että esimerkiksi rakkaasta vihollisesta Turusta pääsee lentämään ensi vuoden heinäkuuhun mennessä 12 kohteeseen. Niihin lukeutuvat muun muassa Gdansk, Rodos, Varsova, Kittilä ja Kaunas. Suomen lentokenttiä ylläpitävä Finavia valitsi Turun kentän vuoden 2018 parhaimmaksi. Finavian perusteluissa todettiin, että kentän kannattavuus on noussut ja palvelut ovat parantuneet kohisten. Myös risteilyistä elävän kaupungin mallia kannattaa tarkastella suurennuslasilla. Tampere-Pirkkalasta puhutaan yleisesti Suomen kakkoskenttänä ylhäisessä yksinäisyydessään ja tungoksessaan olevan Helsinki-Vantaan jälkeen. Nykyhetken valossa sopii kysyä, onko tilanne oikeasti tämä. Suurkenttä tarvitsee apua esimerkiksi Euroopan lentojen operoinnissa. Tampere-Pirkkalan on oltava kilpailussa varteenotettavasti mukana. Ennätysvuonna idyllisessä maisemassa sijaitseva kenttämme palveli yli 700 000 matkustajaa. Viime vuonna heitä oli 228 096. On hyvä, että aikana, jolloin ilmastonmuutokseen liittyvät seikat ovat ansaitusti ykköspuheenaiheita, Tampere on koko Suomen raideverkoston tärkein solmukohta. Se ei kuitenkaan suuressa kuvassa riitä – valitettavasti. Tampereelle on päästävä suoraan Euroopasta. Suomeen saavutaan eniten Helsinki-Vantaalle. Hienoa on, että Tampereelle pääsee kentältä hujauksessa junalla, mutta se vaatii sen, ettei Helsinki ole tulijoille jo riittävän mielenkiintoinen. Lentokenttä on remontin jälkeen houkutteleva kokonaisuus. Palveluita olisi kuitenkin saatava lisää lentojen ohella. Raideliikennekeskustelun lomassa on muistettava, että tämä on äärimmäisen tärkeää. Riskejäkin kannattaa ottaa. Peli ei ole missään nimessä menetetty.