Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tältä näytti Uros-areenan ensimmäisessä konsertissa – keskeltä työmaata kajahtivat Finlandia-hymni ja Kaunis rietas onnellinen

Pormestari Lauri Lyly oli innoissaan lauantai-iltana kymmentä vaille kuusi, hetkeä ennen Uros-areenan ensimmäisen julkisen konsertin alkua, kun Tampereen Filharmoninen Kuoro availi ääntään taiteellisen johtajan Ruut Kiisken johdolla. Konsertti alkoi ei vähempää eikä enempää kuin Finlandia -hymnillä. – Upeaa, että ensimmäinen kappale on juuri tämä, Lyly tunnelmoi. Myös Uros-areenan toimitusjohtaja Marko Hurmeen tunnelmat olivat korkealla. – Alkuperäinen tavoite oli, että kun katto on valmis, kävelytetään Tampereen päivänä 50 000 ihmistä areenan läpi. Nyt kun sattuneesta syystä se ei onnistu, saadaan kuitenkin tämän tapahtuman kautta näytettyä kaupunkilaisille, millaista täällä on. Illan päätähden Kaija Koon kappaleista sekä Lyly että Hurme kertoivat odottavansa eniten Supernaisia . Kuka keksi rakkauden? Kun Filharmoninen Kuoro oli esittänyt kaksi kappaletta, verkkolähetyksessä leikattiin valmiiseen esittelyvideoon areenan sisätilojen tämän hetkisestä tilanteesta. Tällä välin Kaija Koo otti keskelle areenaa rakennetun lavan haltuun. Kaija Koo esitti kahdeksan kappaleen setin, joka alkoi Kaunis rietas onnellisella ja loppui Onnelliseen loppuun . Lylyn ja Hurmeen toiveeseen vastattiin toiseksi viimeisellä vedolla. Taivaan hämärtyessä areenan seinäelementtien välistä pilkottavan ortodoksisen kirkon takana alkoi yleisötön työmaakonserttikin tuntua varsin tunnelmalliselta. Tunnelma sen kuin tiivistyi, kun tapahtumaa juontanut Milla Madetoja johdatti kotikatsomot perimmäisten kysymysten äärelle tiedustelemalla Kaija Koolta, kuka keksi rakkauden. Artistin mukaan tarkkaa vastausta ei ole, mutta on tärkeää, että asia esitetään nimenomaan kysymyksen muodossa. Vastauksen pohtiminen on arvokas matka jo itsessään. Kuka väitti, että Uros-nimi vie areenalta herkkyyden? Samaa henkeä kuin tunnelitempauksessa Tampereen päivän tapahtumien vastaava tuottaja Saara Saarteinen luonnehti konserttia jo etukäteen ainutlaatuiseksi. Lauantai-illasta sai ainakin hyvän kysymyksen muutaman kymmenen vuoden päästä järjestettäviin pubivisoihin. Saarteinen uskoo olosuhteiden olleen sellaiset, että mieliin painuu, ketkä esiintyivät Uros-areenalla ensimmäisinä ja millaisin järjestelyin. – Voin olla väärässäkin, mutta ainakaan omiin silmiini ei ole osunut, että keikkapaikkojen työmailla olisi kauheasti tehty konsertteja. Yleensä tapahtuu vasta avajaisissa, kun kaikki on jo valmista. Idea Kaija Koon tuomisesta keskeneräiselle Uros-areenalle syntyi elo-syyskuun taitteessa, kun kaupunkitapahtumien tekijät miettivät, kuinka syksyn tapahtumia voitaisiin peruuttamisen sijaan sopeuttaa koronavirustilanteeseen. Uudenlaiset ajat johtavat uudenlaisiin ajatuksiin: ei keskeneräisellä areenalla yleisötapahtumaa olisi järjestetty, ja tuskin tavallisina aikoina Kaija Koota olisi striimikeikalle värvätty. Saarteinen näkee lauantain konsertin edustaneen samaa henkeä kuin vuonna 2016 järjestetty tunnelitempaus, jossa ihmiset pääsivät kävelemään vastavalmistuneen Rantatunnelin läpi ennen sen aukeamista liikenteelle. – On kiinnostavaa päästä kokemaan jotain ennen kuin se on varsinaisesti käytössä. Päästä tavallaan behind the scenes.