Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen Jonne Välilä opetteli Amazonin nettikaupan salat ja tietää, mihin yrittäjät siellä kompastuvat – Amazon-osaamisen varaan on kasvanut jo 21 ihmistä työllistävä yritys

Tamperelainen Jonne Välilä aloitti Amazon-nettikaupan vuonna 2017. Hän myi maailmanlaajuisessa verkkokaupassa toimistotarvikkeita ja huomasi, että myynti alkoi kannattaa. Välilä siirtyi kokopäiväiseksi Amazon-yrittäjäksi vuonna 2018, ja muut yrittäjät alkoivat tiedustella, voisiko Välilän yritys auttaa heitä erottumaan Amazonin tavaraviidakossa. – Suomessa on paljon porukkaa, jotka ovat kokeilleet Amazon-myyntiä ja päässeet startin yli, mutta huomanneet, että on liian vaikeaa tehdä siellä katteellisesti tulosta, Välilä toteaa. Kahdessa vuodessa Välilän kokeilu kasvoi yhden hengen yrityksestä 21 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Hyväkin tuote hukkuu Välilän mukaan Amazoniin rekisteröityi viime vuonna yli miljoona uutta myyjää. Jos suomalaisyritys hyppää mukaan tuntematta kilpailutilannetta, voi olla, että tuote sijoittuu listauksen hännille. – Oletushan on melkein kaikilla yrityksillä se, että meidän tuotteemme ovat niin hyviä, että ne kyllä myyvät, kun ne vain laitetaan sinne. Eivät ne myy, jos asiakkaat eivät ikinä löydä niitä, Välilä sanoo. Näkyvälle paikalle sijoittuminen vaatii Amazonissa taustatyötä ja oikeita valintoja. Välilän mukaan yrittäjien suurimpia virheitä on viedä tuotteet Amazoniin perehtymättä markkinaan etukäteen. Hän tutustuu aluksi kilpailutilanteeseen ja siihen, millaisia kilpailijat ovat. Välilän mukaan ei välttämättä ole merkitystä, miten paljon samaa tuotetta myyviä kilpailijoita on Amazonissa. Merkitystä on sillä, miten ammattimaisia kilpailijat ovat. – Tilanne voi olla niin, että siellä on 50 epäammattimaista myyjää, jotka ovat vain laittaneet tuotteensa sinne. Silloin voi olla ihan mahdollista, että kun menemme sinne yhdessä ja pelaamme algoritmipelin oikein, voi olla, että olemme ensimmäisen kolmen hakutuloksen joukossa. Vielä perehtymättömyyttä suurempi virhe on Välilän mukaan se, että harkitsee Amazonissa myymistä, muttei tee asialle mitään. – Ei laita tuotteitaan sinne, eikä selvitä asioita etukäteen, vaan istuu vain ja ihmettelee – mikä on suomalaisista yrityksistä suurimman osan tilanne tällä hetkellä, hän sanoo. ”Ei leikitä kaverin rahoilla” Yksi mukaan lähteneistä pirkanmaalaisyrityksistä on tamperelainen kuluttajatuotteiden jakelija Tammer Brands, joka aiemmin tunnettiin Tammer Tukkuna. Tammer Brandsin kaupallinen johtaja Vesa Mäenpää sanoo, että päätös oli pitkän harkinnan tulos ja koskee toistaiseksi vain Saksan markkinoita. Tammer Brandsilla on 90 miljoonan euron liikevaihto, ja se haluaa levittäytyä Saksan markkinoille ilman välikäsiä eli jälleenmyyjiä. Amazonin alustan kautta kauppaa voidaan käydä suoraan ostajan kanssa. Tällä hetkellä käynnissä on arvonlisäverorekisteröinti Saksaan. Sitä ennen kaupankäyntiä Amazonin alustalla ei voida aloittaa, mutta tavoitteena on päästä myymään alkusyksystä. Tammer Brandsin Amazonin-myynneistä Amazoniin.fi saa provisiopalkkaa. Suomessa on monia yrityksiä, jotka neuvovat Amazonin toimintatapojen kanssa, mutta tavattuaan useita toimijoita Mäenpään vakuutti se, että Amazoniin.fi oli ainoa, jolla oli jo näyttöä myynneistä Amazonissa. Yrittäjä Jonne Välilän mukaan se on myös myyntivaltti. Tänä kesänä Välilä aikoo tiiminsä kanssa aloittaa urheilutarvikkeiden myynnin Amazonissa. – Kokeilemme ensin kikat omien tuotteidemme kanssa ja viemme sen asiakkaan tuotteisiin tekemällä saman jutun. Ei leikitä kavereiden rahoilla, hän sanoo. Yksi kolmesta laitetaan myyntiin Koska Tammer Brands on sopinut Amazoniin.fi:n kanssa täydestä palvelusta, Amazoniin.fi seuraa markkinaa ja listaa markkinoiden kysynnän mukaan sopivia tuotteita verkkokauppaan. Amazoniin.fi selaa ja tutkii Amazonin valikoimaa, ja sitä, millä on kulloinkin paras kysyntä ja tuotto-odotus. He arvioivat myös Tammer Brandsin valikoimaa ja tekevät ehdotuksia uusista listauksista. Välilän mukaan koko tuotevalikoiman ahtaminen Amazonin jo valmiiksi suureen tuotemäärään ei kannata. Jos asiakkaalla on 30 tuotetta, niistä keskimäärin kymmenen on sellaisia, jotka laitetaan myyntiin. – Olemme itse asiassa hylänneet enemmän tuotteita kuin olemme hyväksyneet sinne, hän toteaa.