Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Haluaisitko vuokrata Tampereen keskustassa sähköpotkulaudan? –Niitä voi olla tulossa jo ensi kesäksi

Liikkumisen vaihtoehdot Tampereella mullistuvat. Kaupunkiliikenteeseen on tulossa jo ensi kesäksi sähköpotkulautoja ja älypyöriä. Tampereen keskustassa voi ensi kesänä huristella lainattavilla älypyörillä sekä vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla, mikäli kaikki suunnitelmat toteutuvat. Molemmat järjestelmät toimivat älypuhelinsovelluksella ja perustuvat ajovälineiden paikannukseen. Ideana on kännykkäsovelluksen kartasta katsoa, missä on lähin vapaa laite, ottaa se sovelluksella käyttöön, ajaa pieni matka ja lopettaa käyttö. Silloin laite vapautuu muiden käyttäjien nähtäville sovellukseen. Käyttö laskutetaan kännykkäsovelluksen kautta. Kuinka lujaa saa kulkea? Sähköpotkulautojen tuomisesta on innostunut kaksi eri yritystä, joista toinen on ruotsalainen VOI. Yhtiön sähköpotkulaudat otettiin Helsingin keskustassa käyttöön viime viikolla. Yhtiöstä kerrotaan, että nyt seurataan toiminaan sujumista Helsingissä. Päätös Tampereelle ja mahdollisesti muihin kaupunkeihin laajentamisesta tehdään myöhemmin. Lastenleluihin verrattuna aikuisten sähköpotkulauta on rutkasti tukevampi ja kookkaampi. Yhtiö on jo keskustellut Tampereen edustajien kanssa. Kaupunki haluaa mahdollistaa sähköpotkulautojen tulon kaupunkiin. Potkulautoja odotetaan jo täksi kesäksi. Liikenneinsinööri kaupungilta kertoo, että kaupunginvirastossa laaditaan juuri ohjeistusta lainattavien sähköpotkulautojen käyttöön. Vastaava ohjeistus on jo aiemmin laadittu asemattomien kaupunkipyörien käyttöön. – Potkulautojen ohjeistus on tarkoitus hyväksyä huhtikuussa. Toive on, että toimijat tuovat sähköpotkulaudat käyttöön jo kesäksi, Seimelä sanoo. Moron viikon kysymys Yksi päätettävä asia on, kuinka lujaa Tampereen keskustassa voisi ajaa sähköpotkulaudalla. Helsingissä käytössä olevien sähköpotkulautojen enimmäisnopeus on 20 km/h. Potkulautailija rinnastetaan tällöin polkupyöräilijään eli ajaessa on käytettävä pyörätietä ja noudatettava pyöräilijän liikennesääntöjä. Mikäli sähköpotkulaudan nopeus on enintään 15 km/h, sovelletaan sen käyttöön jalankulkijan liikennesääntöjä eli laudalla saa ajaa jalkakäytävällä. VOI:n sähköpotkulaudat ovat asemattomia eli käytön jälkeen sen voi jättää nojalleen sopivaan paikkaan. Kännykkäsovelluksen kartasta näkee kaikki vapaat laudat. VOI:n työntekijät keräävät potkulaudat illalla ladattaviksi ja palauttavat ne aamulla kaduille. Jopa 300 uutta pyörää Moron saamien tietojen mukaan ”älypyöriä” keskustaan on tuomassa viime kesän Hervannassa ja lähialueilla aloittanut Easybike. Keskustan toimialue kattaisi alueen Pispalasta aina Taysille ja Hakametsään saakka ja etelässä Iidesrannasta Kalevaan. Keskustan lisäksi laajentumissuuntina on mainittu Härmälä sekä Lielahden ja Lentävänniemen alueet. Easybiken käyttö eroaa Helsingin kaupunkipyöristä siinä, ettei Easybikella ole kiinteitä asemia. Easybiken pyörät haetaan ja jätetään virtuaalisille asemille, jotka näkyvät kännykkäsovelluksessa. Tiettävästi Easybike suunnittelee laajentavansa tarjontaansa Tampereella jopa 300 pyörällä, joista osa on viime kesänä käytössä ollutta mallia huomattavasti kevyempiä. Moro ei tavoittanut yhtiön edustajia kommentoimaan laajentumissuunnitelmia. Joka tapauksessa Tampereella laaditaan kevään aikana kesäksi 2020 tulevan kaupunkipyöräjärjestelmän määrittelyä. – Parhaillaan ollaan määrittelemässä järjestelmän ominaisuusvaatimuksia ja ennen kesälomia on tavoite julkaista tarjouspyyntöasiakirjat. Ensi syksyn aikana valitaan kilpailutuksen perusteella kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja, jotta heille jää riittävästi aikaa järjestelmän rakentamiseen kesäksi 2020, Seimelä sanoo. Mihin asemat? Kaupunkipyöräjärjestelmää kehitetään osaksi Tampereen joukkoliikennejärjestelmää. Huhtikuussa kaupunki kysyy tamperelaisilta, minne älypuhelinsovelluksella käytettävien kaupunkipyörien asemia pitäisi ainakin sijoittaa. – Ennen kilpailutusta määritellään tavoitteet kaupunkipyöräjärjestelmälle. Esimerkiksi, onko järjestelmä asemallinen, asematon tai mahdollisesti hybridi, jossa tärkeimmät solmupisteet rautatieaseman ja linja-autoaseman kaltaisissa solmukohdissa ovat asemallisia ja muut asemattomia ja ovatko pyörät sähköavusteisia vai perinteisiä pyöriä. Vanhaakin säilyy kaiken uudistamisen keskellä. Valkoiset Visit Tampere -lainapyörät tulevat käyttöön myös tänä kesänä. Vuokra on viisi euroa vuorokaudelta. Avaimen ja lisälukon saa Juveneksen kioskista Keskustorilta. VOI Scooter -sähköpotkulaudan käyttöönotto maksaa Helsingissä yhden euron, jonka jälkeen maksu on 25 senttiä minuutilta. Esimerkiksi kymmenen minuutin käyttö maksaa siis 3,5 euroa. Sähköpotkulaudat on tarkoitettu pääasiassa lyhyisiin siirtymiin. Easybike toimi jo viime kesän Hervannassa ja lähialueilla. Peruskäyttö maksaa euron/30 minuuttia. Easybiken käytössä on myös kausilippuja ja usean päivän lippuja. Kausilippu maksaa 50 euroa ja sillä saa rajoittamattoman määrän 30 minuutin käyttöjä. Opiskelijahinnat ovat jonkin verran halvempia. 30 minuutin ylimenevästä ajasta sinua veloitetaan euro jokaiselta uudelta alkavalta 30 minuutilta.