Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Legendaarinen Pirkan pyöräily starttasi varhain sunnuntaiaamulla, seurasimme sekä lähtö- että maalitunnelmia: ”Ylöjärvi–Kuru-väli oli käsittämättömän nopea”

– Hyvää matkaa, nauttikaa, kajahtaa tasaisin väliajoin Hakametsän jäähallin pihalla, kun lähtöryhmä toisensa jälkeen päästetään matkaan. Pirkan pyöräily on ”taas tiellä”, kuten tapahtuman slogan sanoo. Pisimmän matkan polkijat pääsevät liikkeelle ensimmäisinä. 217 kilometrin mittaisen Pitkän Pirkan reitti kulkee Tampereelta Nokian ja Hämeenkyrön kautta Ylöjärvelle, missä se jatkuu Näsijärven ympäri Kurun, Muroleen ja Terälahden kautta takaisin Tampereelle. 134 kilometrin pituinen Klassikko-reitti kulkee myös Näsijärven ympäri, mutta kulkematta Nokian ja Hämeenkyrön kautta. Torjuntavoitto osallistujissa Pirkan pyöräilyyn ilmoittautui ennakkoon noin 1600 pyöräilijää. Jälki-ilmoittautumiset nostivat lopullisen osallistujamäärän noin kahteen tuhanteen. Viime vuosina totuttu osallistujamäärä on ollut jonkin verran yli kolmen tuhannen. Koronaviruksen takia tapahtuma siirrettiin perinteiseltä paikaltaan kesäkuun alusta elokuun loppuun. Kaikilla ilmoittautuneilla oli mahdollisuus siirtää osallistumisensa suoraan ensi vuoteen. Pirkan pyöräilyn puheenjohtaja Sampsa Kivistö oli varsin tyytyväinen osallistujamäärään jo perjantaina, ennen tietoa jälki-ilmoittautumisista. Turvallisuussuositusten noudattamista helpottaa, ettei luku ole aiempien vuosien tasolla. – Tämä on ihan ok. Tällä osallistujamäärällä vältytään valtavilta tappioilta ja pystytään järjestämään tapahtuma ensi vuonnakin, Kivistö sanoi perjantaina. Lähtötunnelmia Kellon lähetessä aamukahdeksaa alkavat kaikki Pitkän Pirkan polkijat olla matkalla. Kelta-asuisen hyväntekeväisyysjoukkue Team Rynkebyn eri kaupunkien jaostot lähtevät pitkälle taipaleelle viimeisinä. Klassikon kiertäjien h-hetki lähestyy. Tamperelainen Mika Parviola odottaa omaa lähtöaikaansa rennoin mielin. – Mukava kuntorykäisy edessä, neljättä kertaa tapahtumaan osallistuva Parviola sanoo. Parviola arvioi, että valmistautumiskilometrejä on alla noin 700. Suoranaisesti tapahtumaa varten hän ei ole harjoitellut, kilometrejä kertyy esimerkiksi työmatkapyöräilystä. – Iloisin mielin polkemaan. Jos aika on kuuden tunnin hujakoilla, niin hyvä. Toinen tamperelainen, Paula Jalo , osallistuu Pirkan pyöräilyyn toista kertaa. Hän kertoo olevansa enemmän hiihtoihmisiä. Niin ikään Klassikkoon osallistuvan Jalon tavoite on ”päästä illaksi kotiin”. No ei, seitsemän ja kahdeksan tunnin väliin tähdätään. Jalon suosikkiasia Pirkan pyöräilyssä on maisemat. Etenkin Muroleen kanavan jälkeinen osuus on sellainen, jossa silmä lepää. – Minä olen niitä, jotka ehtivät maisemia katsellakin, Jalo sanoo. Pekka Kinnunen , Tampereelta hänkin, kertoo tavoittelevansa noin 28 kilometrin tuntivauhtia. Klassikon aikatavoite on siis hieman alle viisi tuntia. Pyöräilyä harrastavalle Kinnuselle Pirkan pyöräily on ”mukava huipennus kerran kesässä”. Työpaikalta löytyy pari muutakin pyöräilijää, joiden kanssa Kinnunen osallistuu tapahtumaan. Neljättä kertaa Pirkan pyöräilyyn osallistuva Kinnunen sanoo tasaisen hengitysrytmin olevan hyvän suorituksen kulmakivi. Korkeissa ylämäissä ei saa puskea liikaa ja päästää pulssia turhan ylös. Etenkin Kurussa on pari pitkää nousua, Kinnunen muistelee. Alamäissä voi hakea vauhtia, jos siltä tuntuu. Maalitunnelmia Nelisen tuntia myöhemmin aurinko paistaa ja 134 kilometrin kiertäjiä saapuu maaliin väljänä mutta tasaisena virtana. Maaliin tulevat pyöräilijä on kaikkensa antanut näky. Monen ensikosketus asfalttiin on hutera. Pohkeissa kramppaa. Esa Klaavu ja Pekka Laitinen polkevat maaliin rinta rinnan ja saavat osallistumismitalit kouriinsa. Miehet paiskaavat kyynärpäätä suorituksen päätteeksi. Klaavu kumartuu tutkimaan matkamittaria. – 32,9 (kilometriä tunnissa) keskiarvo. Aika huono. Tämä on joskus menty alle neljään tuntiin. – Yleensä on ollut enemmän porukkaa, jonka kanssa polkea. Sellaista kymmenen hengen ryhmää. Yksilösuorituksena ei pystynyt kovempaan. Ylöjärveläinen Klaavu ja tamperelainen Laitinen eivät tunteneet ennestään, mutta kävi kuten pyöräillessä usein, he saivat toisistaan seuraa kesken matkan. Klaavu yhytti Laitisen noin 20 kilometriä ennen maalia. Vuoroveto tarjosi helpotusta vastatuuliselle loppuosuudelle. Pitkän Pirkan kärki Kello kahdentoista aikoihin juontaja alkaa jo spekuloida Pitkän Pirkan kärkiryhmän maaliintulolla. Muutamaankin kertaan ehditään jo arvella, että vartin sisällä se saapuu. Muutamaa minuuttia ennen puoli kahta viiden hengen vahvuinen ryhmä kaartaa loppusuoralle. Ryhmän muodostavat tamperelaiset Veli-Petteri Liedes ja Keijo Viiri , helsinkiläinen Jani Hursti , turkulainen Mikko Koivu ja lahtelainen Mikael Tynkkynen . Muutama putosi kyydistä. Tyytyväinen ryhmä tutkii matkamittareita ja spekuloi, olisiko pitänyt siirtyä aikaisemmin yksinkertaiseen jonoon ja vaihdettiinko vetäjää liian tiuhaan. Kaikkinensa viisikko kiittelee tiimipeliä, etenkin loppuosuudella. – Tämä vedetään yleensä 30 hengellä. Nyt viidellä. Se on kuusinkertainen vastus. Ehdottomasti kovimpia, mitä täällä on ajettu, Hursti sanoo muiden nyökkäillessä. – Ylöjärvi–Kuru-väli oli käsittämättömän nopea. Se taisi olla 41 (kilometriä tunnissa) keskiarvo, Liedes perkaa matkaa. Lämpötila ja Pirkanmaan autoliikenne saavat kiitokset. Autoja oli vähän ja ne antoivat mukavasti tilaa. Ryhmä suuntaa muiden maaliin tulijoiden tavoin soppateltalle. Järjestäjät jatkavat maalialueella päivystämistä ja pyöräilijöiden onnittelemista. Pyöräilijöitä saapuu maaliin noin iltakahdeksaan asti. Juttua ja otsikkoa päivitetty 23.8. kello 15.02. Lisätty kuvat ja haastattelut maaliintulosta, sekä päivitetty tietoja osallistujamäärästä.