Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pirkanmaa vaatii lisäsatsauksia pääradan parantamiseen – EU:lta haettavan suunnittelurahan lisäksi tarvitaan myös investointeja

Hallituksen raha-asiainvaliokunta on hyväksynyt lisää liikennekohteita EU:n CEF-rahoitushakuun. Torstaina tehdyn päätöksen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö hakee 11,7 miljoonaa euroa Helsinki–Tampere-radan kehittämiseen. Tukea haetaan selvitykselle, johon kuuluvat Pasilan ja Keravan välinen Lentorata sekä yhteys Tampereelle. Yhteys Tampereelle voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä. Erikseen haetaan tukea Pasila–Riihimäki-välin parantamiseen 6,5 miljoonaa euroa. Jo viikko sitten raha-asiainvaliokunta päätti päärataan liittyen hakea EU-rahoitusta yhteysvälin Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta suunnitteluun 1,6 miljoonaa euroa. Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja. Hakuaika EU-komissiolle päättyy ensi viikolla. Rahaa myös radan parantamiseen Päärataryhmän sihteeri, Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela pitää hyvänä, että Suomi ehti mukaan tähän EU:n niin sanottuun häntähakuun. Mahdolliset uudet ratayhteydet esiselvityksineen eivät kuitenkaan saa hidastaa koko pääradan parantamista. Koskelan mukaan on ensiarvoisen tärkeää, että pääradalla päästään nopeasti suunnitteluun, mutta sen lisäksi rahaa tarvitaan myös investointeihin. Ensivaiheessa on tarpeen keskittyä keskeisimpiin kehittämistarpeisiin, joita on myös Tampereen pohjoispuolella. Koskelan mukaan suunnittelun lisäksi valtion ensi vuoden talousarvioon tulisi jo saada aloitusmääräraha suunnitelmiltaan valmiin Pasila–Riihimäki 2. vaiheen rakentamiselle.