Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tamperelainen sähköpyörien moottorikehittäjä tekee läpimurtoa – Nyt mukaan lähti tunnettu pyörämerkki

Tamperelainen Revonte on kysytty kumppani sähkökäyttöisten polkupyörien kasvavilla markkinoilla. Yrityksen kehittämää sähköpyörän moottori- ja voimansiirtoratkaisua ryhtyvät ensimmäisinä hyödyntämään suomalainen Tunturi ja brittiläinen Lavelle. Lisäksi Revonte aloittaa suunnitteluyhteistyön muotoilija ja konsultti Rolf Singenbergerin kanssa. Revonte one -sähköpyöräteknologiaa on kehitetty Tampereella kolmen vuoden ajan. Nyt ollaan jo sarjavalmistuksen kynnyksellä. – Palkkaamme kevään aikana lisää voimaa tuotekehitykseen Tampereelle. Moottorien kokoonpano alkaa Suomessa niin, että tänä ja ensi vuonna tavoite on muutaman tuhannen kappaleen tuotanto, Revonten toimitusjohtaja Otto Chrons kertoo. Moottorivalmistajan nimeä hän ei vielä voi kertoa, sillä neuvottelut ovat kesken. Myöhemmin valmistus todennäköisesti laajenee ulkomaille. ”Tässä on kaikki” Revonte one -teknologiapaketti esiteltiin viime syyskuussa Saksassa pyöräalan Eurobike-messuilla. Ratkaisu yhdistää automaattisen ja portaattoman vaihteiston sähköpyörän moottoriin, ohjainlaitteisiin ja ohjelmistoon. Akun tehostusta säädellään polkijan omilla jalkalihaksilla eikä enää vaihtamalla vaihteita käsin. Ja koska järjestelmän ominaisuuksia voidaan säätää yksilöllisesti käyttäjän tarpeiden mukaan, yksi ainoa teknologia sopii kaikkiin käyttötarkoituksiin ja pyöriin. – Ratkaisussa on yhdessä paketissa kaikki se, mitä ikinä olemme toivoneet sähköavusteisen polkupyörän voimanlähteeltä, Tunturin markkinointijohtaja Riku-Pekka Mikkon en kiteyttää. Tunturi esittelee ensimmäiset Revonte-pyörät Go Expo-messuilla helmi-maaliskuun vaihteessa. Prototyypeillä ei vielä saa ajaa, mutta ensimmäisen tuotantoerän on määrä valmistua syksyksi. Mikkosen mukaan Revonte-pyörien hinnat alkavat 3 500 eurosta. Käyttäjiksi houkutellaan erityisesti työmatka- ja työsuhdepyöräilijöitä. – On hienoa, että valmistajat sitoutuvat meihin näin pian. Kaikki on meidän kannaltamme edennyt todella nopeasti, ja vain noin 15 hengen kehitystiimillä, Revonten toimitusjohtaja Otto Chrons kiittelee.