Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Liikenneraivon ketjureaktio on valmis , kun toinen kuljettaja töpeksii ja toinen ärsyyntyy

Liikennekäyttäytyminen ja -kulttuuri ovat muuttuneet huonompaan suuntaan. Meillä oli ja on edelleen sukupolvea, joka on saanut aikanaan riittävän korkeatasoisen ajo-opetuksen, harjoitellut ajamista kahdeksankympin lätkä takalasissa ja ollut sitä kautta suurennuslasin alla. Väitän, että osin näiden tekijöiden ansiosta tämän sukupolven edustajista kehkeytyi osaavia kulkijoita liikenteeseen. Pikkuhiljaa tämä vanhempi sukupolvi vähenee liikenteestä ja uusi polvi uusine oppeineen ja asenteineen täyttää tiet ja kadut. Se näkyy liikenteessä jo nyt. Pidetään kiinni oikeuksista, mutta ei välitetä velvollisuuksista. Pääasia että itse ehdin, kerkeän ja pääsen. Odotetaan, että toinen joustaa ja huomioi, mutta itse ei välitetä toimia samoin. Kiire on koko ajan johonkin, malttia ei nimeksikään. Mielellään ainakin yhden eteen pitäisi päästä jonottamaan. Samalla autojen määrä on lisääntynyt. Liikenteeseen on tullut perinteisten kulkuvälineiden lisäksi uusia menopelejä. Tämän seurauksena onnettomuudet, vaaratilanteet ja turha riskinotto lisääntyvät. Meillä on tietyt käyttäytymissäännöt kotona, päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla. Tieliikennelaki antaa säännöt liikkumiseen. Niitä noudattamalla päästään pitkälle. Valitettavasti kulkijan oma kiire, halu ja tulkinta ajaa ohi säädettyjen lakien. Millään edellä mainitulla motiivilla ei kuitenkaan saa rikkoa lakia. Kun näin tehdään, jonkun toisen kulkijan on omalla toiminnallaan korjattava rikkeen tehneen seuraamukset. Valitettavan usein korjaavan toimen tehnyt kulkija ärsyyntyy ja osoittaa mieltään. Nopeasti syntyy ketjureaktio, ja liikenneraivo on valmis. Lain noudattamisen lisäksi tärkeää on pelisilmän ja maalaisjärjen käyttö. Pelisilmää on mahdollista kehittää kun keskittyy ja tarkkailee. Yrittää oppia virheistä ja onnistumisista. Sen avulla saadaan liikennettä joustavammaksi ja sujuvammaksi. Se luo turvallista ja leppoisaa ilmapiiriä. Luovutaan omista oikeuksista toisen ja muiden hyväksi ainakin hetkeksi silloin, kun se palvelee kokonaisuutta . Kuinka paljon ja mitä oikeasti saavutamme rikkomalla tieliikennelakia ja käyttäytymällä itsekkäästi liikenteessä? Hyvin vähän jos ollenkaan. Sen sijaan seuraamukset saattavat olla kohtalokkaat, kun sattuu huono tuuri. Jotta työt tulee tehtyä, niihin täytyy keskittyä. Harvoin pystytään tekemään tehokkaasti ja tavoitteellisesti kahta tai kolmea asiaa yhtä aikaa. Yleensä ote herpaantuu jossain kohtaa, eikä valmista tule. Näin on liikenteessäkin. Jotta voidaan ulosmitata ajotaidot ja liikenneosaaminen ja käyttää pelisilmää, on kyettävä havainnoimaan ja reagoimaan liikenteessä. Puhelinta tai muuta älylaitetta ei tarvita, kun ollaan liikkeellä jalan, pyörällä, autolla tai millä tahansa välineellä. Vain sataprosenttinen keskittyminen ajamiseen antaa edes mahdollisuuden noudattaa hyviä tapoja ja tieliikennelakia.