Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sorsapuiston konserttiin valmistautuva Tampere Filharmonia sai mukavia terveisiä Ranskan medialta – Lue mitä ranskalaiset kriitikot sanoivat Santtu-Matias Rouvalista ja tamperelaisorkesterista

Tampere Filharmonian taannoisen Montpellierin matkan ranskalaisia kritiikkejä on vihdoin kantautunut myös Tampereelle asti. Ranskan päälehtiin kuuluva Le Figaro kertoi lukijoilleen, että kyseessä on Suomen kolmanneksi suurimman kaupungin orkesteri. Jean Sibeliuksen ensimmäisen sinfonian esitys sai lehden kriitikon toteamaan, että ”maineeltaan vaatimaton orkesteri osoitti vertaansa vailla olevaa selkeyttä iskuissa ja karheaa voimaa.” Päähuomion sai kapellimestari Santtu-Matias Rouvali , jonka nimityksen Lontoon Philharmonia-orkesteriin Le Figaro oli pannut merkille. Myös suomalainen kapellimestarikoulutus sai maininnan. ”Rouvalin kehonkieli on kaukana akateemisesta, mutta Jorma Panulan kuuliaisena oppilaana hän ei halua show’ta. Pitkähiuksinen peikko on kehittänyt käsivarsitekniikan, jonka avulla hän pystyy yhdistämään tarkkuuden ja intensiteetin kiehtovan tehokkaasti”, lehdessä kerrottiin. Kuin Simon Rattle Verkkojulkaisu ClassiqueNews.comin arvostelija havaitsi ensin Rouvalin ulkonäössä samankaltaisuutta Sir Simon Rattlen kanssa ja keskittyi sitten Rouvalin johtamistyyliin. ”Toiseksi huomio kiinnittyy hänen johtamiseensa, siinä määrin koko vartalo taipuu ikään kuin sulokkaaseen balettiin, joka on yhtä tarkkaa kuin energistäkin. Oikea käsi merkkaa tempon metronomin tarkkuudella puikkoa apuna käyttäen, mutta erityisesti toinen käsi vetää puoleensa vaihtelevilla intentioillaan, jotka ilmaisevat monipuolisesti iskuista aina nyansseihin asti.” Tampere Filharmoniakin sai kehuja. ”Tampereen orkesteri reagoi Rouvaliin kuin yhtenä miehenä ja tuotti jäljen kapellimestarin pienimmistäkin mielihaluista koko konsertin ajan.” Lehden kriitikko kiinnitti huomiota myös matkan ensimmäisessä konsertissa esitettyyn Magnus Lindbergin klarinettikonserttoon. ”Oli suuri nautinto kuulla taas tämä jälkiromanttisesti vaikuttunut teos, joka näyttää saavan yleisöltä hyvän vastaanoton ja vakiinnuttavansa loogisesti asemansa ohjelmistossa.” Omassa sukupuussaan Bachtrack.comin arvostelija totesi, että Tampere Filharmoniaa johti kapellimestari, joka ”luokitellaan aikamme lupaavimpiin maestroihin”. Hän koki heti konsertin aluksi kuullussa Carl Nielsenin Maskarade-alkusoitossa, että orkesterin ja kapellimestarin pitkä yhteinen liitto ”pistää silmään – jos katsoo vaikkapa muusikoiden tarttuvia hymyjä – sekä korvaan”. Sibeliuksen sinfoniassa kriitikko koki, että ”Rouvalin liikkeiden virtuositeetissa ei ole mitään turhaa, siinä määrin suoraan se perustuu ajatuksen virtuositeettiin: Sibeliuksen teoksessa erityisen vaihtuvien tempojen hallinta on merkille pantavaa”. Sinfoniassa kiitosta sai tulkinnan ”intohimoinen luonne ja autenttinen energia”. Hidas teki erityisen suuren vaikutuksen: ”Hidas osa sai liikutuksen valtaan intensiivisellä ja lämpimällä lyyrisyydellään”. Lopuksi ResMusica.com -sivuston kriitikko toteaa, että ”suomalaiskapellimestari laulaa omassa sukupuussaan, kun hän johtaa Sibeliuksen ensimmäisen sinfonian.” Ylimääräinenkin toimi: ”Erinomainen suomalaisorkesteri soitti encorena aina muodikkaan ja viettelevän Valse tristen”.