Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Liikkuminen muuttuu rajusti – hiilineutraalius tarkoittaa myös asfaltista luopumista

Suomen on tarkoitus olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää mineraaliöljyn käytön lähes täydellistä lopettamista. Silloin bitumin saanti vaikeutuu ja asfalttiteiden korjausvelka kasvaa, kunnes loppuun kulunut asfaltti poistetaan ja siirrytään sorateihin. Asfalttimassa on kierrätettävä mutta vähenevä raaka-aine. Hallituksen pitäisi jo nyt miettiä väylänhoito täysin uudella tavalla, eli mitkä kulkuväylät pidetään asfaltoituina ja mitkä muutetaan sorapintaisiksi ja mitä kaikkea tästä seuraa. Onko esimerkiksi moottoriteiden sijaan pidettävä kevyen liikenteen väylät päällystettyinä? Palataanko kaupungeissa mukulakiveyksiin vai tyydytäänkö sepeliin? Tässä arvotuksessa liikenneministerillä on tärkeä rooli. Varmaa on, että maantieliikenteen kalusto muuttuu huomattavasti kevyemmäksi, jotta tiet kestävät edes jonkinlaisessa kunnossa. Varmaa on myös, että maanteillä nopeudet ja ajosuoritteet alenevat ja siksi raideliikenteen merkitys kasvaa. Liikenneministeri saa niskoilleen ”tunnin juna” hankkeet Turun, Tampereen ja Kouvolan asemilta Helsingin asemalle. Realistinen hintalappu näille on kymmenen miljardia euroa. Sillä rakennetaan nelisen sataa kilometriä kaksiraiteista rataa nopeille junille. Olisi järkevämpää käyttää tämä raha paikkaamaan maanteiden heikentyvää liikennesuoritetta. Sillä saataisiin tuhansia kilometrejä kevyttä yksiraiteista paikallisrataa ja sille miehittämätön kalusto. Nämä radat voitaisiin rakentaa ainakin osittain nykyisten hyvin perustettujen maanteiden päälle. Ne toisivat julkisen liikenteen parin miljoonan suomalaisen ulottuville. Suomen liikenne vuonna 2035 on erilainen kuin se on tänään. Muutoksen suunnittelu pitää aloittaa jo nyt.