Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Huhut kivijalan kuolemasta saattavat olla liioiteltuja – Suomalainen design kiinnostaa etenkin nuoria kuluttajia

Äkkiseltään ajatus suomalaisen designin myymisestä kivijalkakaupassa Tampereen keskustassa ei vaikuta kovin järkevältä. Kivijalkakauppojen kuolemasta on puhuttu jo vuosia. Ainakin tamperelaisten design-yrittäjien mielestä huhut kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja. Tampereen Designtori on jo perinteeksi muodostunut, kolme kertaa vuodessa järjestettävä tapahtuma, joka kerää suunnittelijoita ja asiakkaita Pakkahuoneen katon alle. Koronavirusepidemian vuoksi kevään tapahtuma peruttiin ja syksyn tapahtuma järjestettiin kauppojen kivijalkamyymälöissä ja verkossa. – Designtori on normaalisti ollut todella tärkeä yrittäjille. Halusimme tarjota heille edes jotain, ja yritykset ovatkin lähteneet tämänkertaiseen tapahtumaan hyvin mukaan, sanoo Design on Tampereen tuottaja Iina Sihvonen . Myös asiakkaat ovat löytäneet poikkeuksellisena järjestetyn tapahtuman. Sihvonen kertoo, että sekä verkossa että kaupoissa on ollut paljon liikettä. – Kivijalkakauppoihin on myös otettu vieraaksi yrittäjiä, jotka eivät ole Tampereelta mutta tulevat usein Designtorille, Sihvonen kertoo. Ei kuolemalle Tällainen vierailija on esimerkiksi helsinkiläinen Mirkka Metsola , joka on sunnuntaina kylässä Lauri Järvisen kivijalkaliikkeessä Aleksanterinkadulla. 25-vuotias Järvinen avasi liikkeensä tämän vuoden ystävänpäivänä, juuri ennen koronaepidemiaa. – Ei kivijalka ole kuolemassa. Verkon merkityksen kasvu on tosiasia, mutta se ei tarkoita että kivijalkakaupat kuolisivat samalla. Ne voivat tukea toisiaan, Metsola sanoo. Sekä Metsola että Järvinen ovat myyneet nimeään kantavia vaatteita aiemmin Designtorilla. Metsolalla ei ole tällä hetkellä kivijalkaliikettä, joten hän kuvailee toritapahtumaa elinehdoksi. – Toisaalta täällä asiakasta on mahdollista palvella paremmin, Designtorilla on usein sellaista hulinaa. Liikkeessä asiakas myös saa brändin koko elämyksen, joka syntyy pienistä asioista, kuten peilistä, verhoista tai kasveista. Designtorilla on vain se pöytä, joten asiakkaan täytyy tietää etukäteen jotain brändistä. Lauri Järvinen suunnittelee unisex-vaatteita, jotka voi pukea päälleen useammalla eri tavalla. Hän kertoo, että vakioasiakkaat ostavat vaatteita verkosta, mutta muiden voi olla hankala ostaa niitä sovittamatta. – Lisäksi jos vaatteet maksavat pari sataa kappale, minusta siihen pitää kuulua elämys ja palvelu. Sitä ei samalla tavalla saa, jos hakee paketin jostain Lidlin eteisestä automaatista, Järvinen sanoo. Järvisen oikea käsi ja työtoveri Mari Ahonen kertoo, että Järvinen haaveili omasta kivijalkaliikkeestä kauan, ja oikean tilan osuessa kohdalle unelma toteutui nopeasti. – Rakastan Tamperetta ja haluan olla mukana elävöittämässä keskustaa, Järvinen lisää. Uusi avaus Palmrothin kenkäliikkeen tiloissa taas vierailee Niinmun-yritys Korppoosta, Turun saaristosta. Myös Palmrothin kivijalkaliike on aivan tuore. – Olemme olleet tässä nyt kolme tai neljä viikkoa, sanoo Anu Haalahti , Palmrothin suunnittelija ja yrittäjä Mikko Palmrothin puoliso. Pirkkalassa vuonna 1928 perustettu Palmroth on yksi Pirkanmaan perinteisimmistä yrityksistä, mutta moni hieraisi silti silmiään kun merkin kivijalkaliike aukesi Aleksis Kiven kadulle. – Halusimme oikeastaan käydä koko tätä aikaa vastaan avaamalla liikkeen. Haluamme tarjota asiakkaille elämyksen ja mahdollisuuden sovittaa kenkiä. Me uskomme keskustaan ja kivijalkaan, Haalahti sanoo. Ihmisten kasvanut kiinnostus vaatteiden ja kenkien alkuperää kohtaan näkyy myös Palmrothilla. Nykyisin yrityksen kengät tehdään Portugalissa, missä on paljon kenkäalan osaamista. Haalahti kertoo, että yrittäjät hankkivat itse kaikki raaka-aineet, jotta pysyvät kartalla koko valmistusprosessista ja esimerkiksi nahkaan käytetyistä kemikaaleista. Kasvaneen kiinnostuksen vaatteiden alkuperää kohtaan on huomannut myös Niinmun-yrittäjä Virpi Kostiainen . Merkki tekee neulosvaatteita Suomessa. – Ajattelin, että teen aikuisten naisten vaatteita, mutta nyt myös nuoret ovat löytäneet ne, Kostiainen sanoo. Design kannattaa Nuorten tiedostava kuluttaminen on huomattu muuallakin. Seele-liikkeen yrittäjä Taru Heinänen kertoo, että hänen suomaisia merkkejä myyvän kauppansa asiakasmäärät kasvavat koko ajan. Heinänen on pitänyt liikettä seitsemän vuotta. Hän kertoo, että liikkeen alkuaikoina juuri kukaan ei tiennyt suomalaisesta designista. – Piti lähteä aivan nollasta. Designtori-tapahtumalla on ollut iso merkitys näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta. Kivijaloissa järjestetty tapahtuma toi Heinäsen mukaan toritunnelmaa liikkeeseen. Lauantaina asiakkaita oli niin paljon kuin korona-aikana oli järkevää ottaa sisään. Hänen mukaansa tiedostava kuluttaminen on trendi, jolla ei ole varaa mennä ohi. Tieto siitä, että ihmiset etsivät innolla suomalaista designiä auttoi Heinästä jaksamaan myös kevään yli, kun liike täytyi pitää kiinni. Se kannatti, sillä heinäkuussa Seele teki historiansa parhaan tuloksen. Tällä hetkellä suomalaiseen suunnitteluun ja tuotteisiin keskittyvän kivijalkakaupan pitäminen Tampereen keskustassa on Heinäsen mukaan kannattavaa. Mitä ihmiset sitten ostavat? – Tällä hetkellä neuleita menee eniten.