Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

”Nosta se vehje ylös” – Jos väsyt kesken työpäivän ja kärsit toistuvista niskakivuista, asentosi on todennäköisesti liian mukava ja virheellinen

1. Älä istu jalat ristissä Jos istut työpäivän aikana pitkiä aikoja jalka toisen päällä kuin kotona nojatuolissa tai lääkärillä odotushuoneessa, on vaarana, että lantiosi kiertyy väärin ja riskinä on muun muassa skolioosi tai jalkojen pituusero. 2. Älä lysähdä etukenoon Tuntuuko työläältä istua ryhdikkäästi? Päätetyötä tekevät istuvat usein pää etukenossa, olkapäät eteenpäin kiertyneinä ja keskivartalo kasassa vähän liian mukavasti. Oikaise selkää, nosta kaulaa pitkäksi ja pyöräytä olkapäät taakse. Älä jätä kuntosalikäyntejä väliin. Kun lihaksissa on voimaa, ryhtikin yleensä paranee. Lue lisää: Näin avaat itse selän fasettilukot – tässä kolme erilaista keinoa 3. Älä katso kännykkää alaviistoon Nosta kännykkä ylös rinnasta silmien tasolle niin, että leukasi ei painu jatkuvasti rintaan. Kun katsot puhelinta mieluummin hieman ylä- kuin alaviistoon, ehkäiset kuormitusta niskassa ja niin sanotun ”leskenkyhmyn” muodostumista niska-hartiaseutuun. 4. Älä unohda silmien pyöräyttelyä Älä vain istu ja näpyttele. Silmien, ranteiden ja nilkkojen pyöräyttely ajoittain lisää nestekiertoa kehossa, ehkäisee turvotusta ja virkistää istumatyötä tekevää. 5. Älä nojaa toiselle jalalle Nouse välillä seisomaan, jos käytössäsi on sähköpöytä. Seiso tukevasti molemmilla jaloilla, älä nojaa tai nuoju toisen jalan varassa pitkiä aikoja, sillä tällöin paino jakautuu epätasaisesti ja vaarana voi virheellinen rangan asento. Vinkit antoi tamperelainen fysioterapeutti ja päätetyöntekijöiden hoitoon erikoistunut Laura Hietamäki.