Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Näin sujui ensimmäinen koronakriisin tuoma etäopiskelupäivä Lielahden koulussa: Liikunnanopettaja vähän jo innostui digiloikasta, kahdeksasluokkalaisilla oli heti kehittämisehdotus

Tampereen Lielahden koulussa suurin osa 7.–9.-luokkalaisista oli heti maanantaina etäopetuksessa. Opettajat olivat koululla, ja myös osa yläkoulun oppilaista, sillä lähiopetukseen ja ruokailuun sai halutessaan tulla. Vastuuopettaja Janne Toivonen kertoo, että yläkoulusta maanantaina aamupäivällä oli paikalla noin 15–20 oppilasta eli reilu viisi prosenttia kaikkiaan vajaasta 300 yläkoululaisesta. Opetuksessa ja oppilaiden kanssa viestimisessä hyödynnetään niin Helmi-järjestelmää kuin Teams-sovellusta ja Whatsappiakin. Maanantaiaamuna teknisissä järjestelmissä oli jonkin verran jumiutumista ja opettelua, mutta tunteja oli kuitenkin päästy jo pitämään ja tehtäviä lähettämään. Lielahden koulun kahdeksasluokkalaiset Eeli Uusi-Heikkilä ja Otto Kautonen opiskelivat etänä, mutta tulivat koululle syömään. Ratkaisuun vaikutti se, että ennen ruokailua olleella liikuntatunnilla ohjelmassa oli lenkki, joten he suuntasivat lenkkinsä koulua kohti. Todellisuus etäopiskelusta oli jo valjennut Uusi-Heikkilälle ja Kautoselle. – Kun lauantaina kuulin etäopiskelusta, eka fiilis oli, että jes, kahden viikon loma. Mutta ei se mennytkään ihan niin, Uusi-Heikkilä kertoo. Aamun ja aamupäivän aikana he ovat jo ehtineet osallistua useiden oppiaineiden opetukseen etänä. Aamuista Helmi-järjestelmän jumiutumista lukuun ottamatta tekniikkaa oli Uusi-Heikkilällä ja Kautosella toiminut. Etäopiskelussa olisi heidän mielestään kuitenkin yksi selkeä parannuskohde. – On vähän tyhmää, että pitää olla reaaliajassa paikalla ja tehdä silloin tehtävät. Minulle käy ainakin niin, että ehdin tehdä tehtävät ja sitten pitää vain venata, Kautonen sanoo. Myös Uusi-Heikkilä tekisi tehtävät mieluummin omassa rytmissä ja järjestyksessä. – Aamulla voisi tulla kaikki tehtävät ja ne saisi tehdä sitten päivän aikana miten haluaa. Silloin voisi käyttää päivän hyödyllisemmin, Uusi-Heikkilä sanoo. Liikunnan ja terveystiedon opettaja Minna Lahtela piti maanantaina terveystiedon tuntia videoyhteyden välityksellä. Ensimmäiset kokemukset olivat positiivisia. – Se oli ihan oikea oppitunti, jossa oli vain tietokone välissä, Lahtela kertoo. Tunnilla esimerkiksi kysyttiin ja vastattiin videoyhteyden kautta ja näytettiin videokuvassa tehtyjä tehtäviä. Pientä säätöä vielä oli esimerkiksi siinä, että kaikki oppilaat eivät heti huomanneet mykistää omaa mikrofoniaan, mistä seurasi alkuun vähän hälyä ja ”paa se mutelle” -kommentteja. – Oikein hyvin kaikki sujui. Oppilaat olivat tosi fiksusti ja annoinkin paljon positiivista palautetta, että he olivat ihan kuin aikuisopiskelijoita, Lahtela sanoo. Liikunnanopettaja Samo Sirén puolestaan kertoo, että ei ole ollut innoissaan digiloikasta, mutta kun pakko tuli eteen, alku sujuikin yllättävän hyvin. – Jopa vähän innostuin, kun opin tekemään ja se toimi. Yllätti, ettei tämä niin mahdotonta olekaan, kun on sopiva spiritti päällä. Kyllä tästä selvitään, Sirén kertoo. Mutta miten liikuntaa opetetaan etänä? Sirén kertoo, että koska ilma oli hieno, hän antoi ensimmäisen tunnin tehtäväksi ulkolenkin, jonka suorittaminen tallennetaan matkaa mittaavaan sovellukseen. – Annoin tehtävän, että menkää eka tunti ulos kävellen, hölkäten tai pyöräillen ja koirankin voi ottaa tarvittaessa mukaan. Toinen tunti on sitten kuntopiiri, joka me ollaan täällä harjoiteltu. Se, onko lenkki tehty, tarkistetaan sovelluksen kuvakaappauksesta, kun nähdään kasvokkain. – Lähdemme siitä, että oppilaaseen luotetaan ja että itselleen he sitä tekevät eivätkä meille, Sirén kuvailee. Lahtelan vetämälle terveystiedon tunnille etänä osallistunut yhdeksäsluokkalainen Hugo Majuri kertoo, että jäi opiskelemaan etänä vähän kokeilumielellä. – Ajattelin, että koitetaan, kuinka tämä lähtee menemään. Tähän asti kaikki on sujunut älyttömän hyvin, Majuri kertoo maanantaina puolen päivän aikaan. Osalla tunneista tehtävät on annettu Helmi-järjestelmän kautta, osassa on käytetty viestejä ja terveystiedossa videoyhteyttä. – Varsinkin terveystiedon tunti videoyhteyden kautta oli erittäin onnistunut. Itselläni jäävät asiat paremmin mieleen, kun opettaja selostaa ne kuin että vain luen ja teen tehtäviä, Majuri kertoo. Etäopiskelu vaatii Majurin mukaan oppilaalta enemmän keskittymistä kuin lähiopiskelu. – Pitää muistaa, että menee omaan huoneeseen ja rauhassa keskittyy siihen hommaan. Kaikki ärsykkeet pois ja keskittyy täysillä, Majuri kuvailee.