Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere jatkaa raitiotien suunnittelua linja-autoasemalle – Nyt on selvitettävä ainakin kaksi asiaa

Raitiotien suunnittelu Hatanpään valtatielle etenee Tampereella. Tampereen kaupunginhallitus päätti tiistain kokouksessaan, että Koskikeskuksen ja Tampereen valtatien välille kaavaillun osuuden suunnittelua jatketaan. Päätökseen liittyy kaksi pontta. Toisessa edellytetään, että hankkeeseen on haettava kolmanneksen valtionosuutta. Toinen ponnen mukaan on selvitettävä, voiko raitiotien nykyistä suunnitelmaa muuttaa ilman kilpailutusta. Tampere on lähtenyt siitä ajatuksesta, että osuuden suunnittelu ja rakentaminen tilataan nykyiseltä raitiotietä rakentavalta Raitiotieallianssilta. Kaupungin mielestä Hatanpään osuuden osalta on vain kyseessä suunnitelman muutos, mutta nyt halutaan varmistaa, onko muutos hankintailmoituksen ja kilpailutuksen mukainen. – Mikäli kehitysvaiheen rakentaminen täytyy kilpailuttaa, niin näillä näkymin on epätodennäköistä, että olisi mahdollista aloittaa raitiotieliikennettä vuonna 2021 Hatanpään valtatiellä, sanoo projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen. Kehitysvaiheen alustava kustannusarvio on 800 000 euroa. Raitiotien Hatanpään osuuden kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 15–20 miljoonaa euroa. Osuuden tarkka sisältö täsmentyy kehitysvaiheen aikana. Pysäkkivaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi eli linja-autoasemn kohta ja Sorin aukion edusta. Kaksi pysäkkivaihtoehtoa Kehitysvaiheen alustava kustannusarvio on 800 000 euroa. Raitiotien Hatanpään osuuden kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 15–20 miljoonaa euroa. Osuuden tarkka linjaus täsmentyy kehitysvaiheen aikana. Pysäköintivaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi eli Sorin aukion edusta ja linja-autoaseman kohta. Kaupunginhallituksen päätöksenteon liitemateriaalina olleen projektisuunnitelman mukaan raitiotien Hatanpään valtatien jatkoyhteyden kehitysvaihe kestää tämän vuoden marraskuuhun asti. Tavoitteena on, että toteutussuunnitelma saadaan valmiiksi ensi syksynä niin, että Tampereen kaupunginvaltuusto voisi päättää jatkoyhteyden rakentamisesta loppusyksyllä. Mikäli valtuuston päätös on myönteinen, voisi rakentaminen alkaa jo loppuvuodesta. Tällöin liikennöinti raitiotien Hatanpään haaralla voisi alkaa vuoden 2021 aikana. Keskusta kerralla valmiiksi Hatanpään valtatien osuuden rakentamista on perusteltu muun muassa sillä, että Tampereen keskustassa raitiotie rakennettaisiin kerralla valmiiksi. Tätä ovat painottaneet Pirkanmaan Yrittäjät ja Tampereen kauppakamari. Raitiotien toisen linjan ohjaamisella Hatanpään valtatielle vältytään tilanteelta, jossa Pyynikintorille liikennöitäisiin kahta raitiolinjaa, ja toinen linja poistettaisiin myöhemmin, kun Hatanpään linja on rakennettu. Oikaisu 23.4.2019 klo 18.33: Ville-Mikael Tuomisen sitaatissa oli lyöntivirheen vuoksi väärä vuosiluku. Oikea vuosiluku on 2021, ei 2012.