Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Haulitornin kunnostus osoittautui hankalaksi urakaksi – Kävimme katsomassa, mitä juuri nyt tehdään ison teltan sisällä Pispalassa

Pispalan haulitornin piti palata kaupungin maamerkiksi loppukesästä tai Tampereen päivään 1.10. mennessä. Aamulehti kävi katsomassa, mitä Pispalan työmaateltassa tapahtuu. Haulitornin kunnostaa teräsrakenteisiin erikoistunut Forssan Asentajat. Forssan Asentajien toimitusjohtaja Janne Vihreäsaari kertoo, että haulitornissa on riittänyt haasteita. Kunnostus on ollut ennakoitua haastavampi urakka, ja pystytys siirtyy joillakin viikoilla. – Lähdetään liikkeelle siitä, että torni on valmis lokakuun aikana. Kun kerran tehdään, tehdään kunnolla. Ei siinä voi oikein luistaa, että tehdään sinnepäin. Tornin pitää pysyä siellä seuraavat sata vuotta. Haulitornin pihalla on ollut keväästä asti iso teltta, jossa työntekijät remontoivat tornin teräsjalustaa. Teräsosien kunnostus on vielä täydessä vauhdissa sekä Tampereella että Forssassa Tammelan konepajalla. Vihreäsaari arvioi, että jalustaosa saadaan kuntoon tällä viikolla. Silloin sitä päästään maalaamaan ensi viikolla. Haulitorni palaa Pispalaan tutun punasävyisenä. Maalaus menossa Pispalan työmaateltan jalustarunko nostetaan paikoilleen betonipohjan päälle ensimmäisenä. Kun se on saatu paikoilleen, päästään pystytystä jatkamaan ja nostamaan loppuja ristikkopalasia yhä ylemmäs. Haulitorni matkasi Tammelan pajalle kolmena kappaleena. Kolme rekkaa vei perille kaksi 18-metristä tornipalaa sekä kokonaisen haulimestarin työhuoneen. Jalustaa aletaan nostaa betoniosan päälle Vihreäsaaren arvion mukaan kahden tai kolmen viikon päästä. Koko haulitorni saadaan pystyyn lokakuun aikana. Haulitornin huipun osia on jo päästy maalaamaan Tammelan pajalla. Niiden kasaus on käynnissä. – Ylin työhuoneosa alkaa olla maalissa. Kaikki askelmat uusiksi Kunnostustyöstä tuli Vihreäsaaren mukaan suuri. Kaikki 230 porrasaskelmaa jouduttiin vaihtamaan. Uudet askelmat ovat terästä. Vihreäsaaren mukaan on käyttöturvallisuusasia, että jokainen porras on varmasti kunnossa. Haulimestarin työhuoneen lattia jouduttiin uusimaan kokonaan. Tornin huipun työhuoneen lattia on nyt uutta terästä. Asentajat vaihtoivat tuhansia pultteja ja niittejä haulitornin teräsrakenteisiin. Kunnostus on ollut konepajalle erikoislaatuinen urakka. Museoviraston tarkastaja on seurannut remontin edistymistä. Torstaina Ndt-tarkastaja Toni Turklin tutkii rakenteita ultraäänilaitteella. – Haulitornissa on vielä pystytyksen jälkeenkin paljon työtä. On asennettava sähköistykset, valaistukset, ympäröivät aidat ja kiveykset. Se ei ole pieni homma. Korona ei ole aiheuttanut ongelmia haulitornin kunnostusurakan aikana. Forssan asentajien tilauskanta on Vihreäsaaren mukaan yhä iso ja yritys on ottanut lisää työntekijöitä. – Poikkeamme yleisestä massasta. Edit: Tampereen päivän nimi korjattu 11.9.2020 klo 10.21.