Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

K-ryhmän myynti kasvoi Pirkanmaalla ennätystahtia koronakeväänä – vessapaperin hamstrausta isompi yllätys oli rautakauppatavaran menekki: ”On ollut jopa pieni buumi”

K-ryhmän myynti kasvoi Pirkanmaalla ennätyksellisen kovaa tahtia alkuvuonna. Esimerkiksi Citymarkettien myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 19,5 prosenttia. K-Rautojen myynti kasvoi saman verran. – Ei tällaisia lukuja ole ollut koskaan aiemmin, Keskon Länsi-Suomen aluejohtaja Jari Alanen sanoo. Luvut ovat Alasen mukaan vertailukelpoisia, sillä Pirkanmaalle ei avattu yhtään uutta ruoka- tai rautakauppaa alkuvuonna. Keväällä, kun tietoon alkoi tulla lomautuksia ja koulut suljettiin koronaviruksen vuoksi, Alanen arvasi jo, että ruokakauppa kävisi. Keskon aluejohtaja sai todistaa keväällä hamstrausta: kauppojen hyllyiltä hävisi nopeasti vessapaperia, jauhoja ja säilykkeitä. Isoimman yllätyksen tarjosi silti rautakauppa. – Kuluttaja-asiakkaiden ostodatan perusteella voi sanoa, että on ollut jopa pieni buumi remonttien ja piharakentamisen suhteen. Isoja hankkeita maaliin Kasvun taustalla vaikuttavat Alasen mukaan K-ryhmän tekemät pitkän aikavälin päätökset. Pirkanmaalla on kehitetty kauppaverkostoa ja viety vuosia kestäneitä hankkeita, kuten Sastamalan Citymarket, Tampereen Tesoman Westeri, K-Rauta Lahdesjärvi ja kauppakeskus Ratinan K-Supermarket, maaliin. – Kun seutukunta kasvaa, kaupankin on uskallettava investoida. Kauppiaat reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen nopeasti muuttamalla aukioloaikoja, ottamalla verkkokaupan käyttöön ja asentamalla suojapleksejä. Osa palkkasi lisää työntekijöitä esimerkiksi verkkokauppaostosten keräilytehtäviin. Vähittäiskaupan osalta kevät sujui paremmin kuin Alanen uskalsi odottaa. Keskon omistaman Kespro-tukun liikevaihto sen sijaan romahti kriisin alussa. Kespron asiakkaita ovat esimerkiksi ravintolat, hotellit, koulut ja liikenneasemat. Alanen kertoo, että tukun myyntiä auttoi ravintoloiden ja grillien noutomyynti. Myös autokauppa laski merkittävästi keväällä, mutta Alasen mukaan autokaupassa näkyi jo kesäkuussa toipumisen merkkejä. Verkkokauppa moninkertaistui Samalla, kun asiakaskäynnit ruokakaupoissa vähenivät, ostostenteko siirtyi verkkoon. K-ryhmän verkkokauppa kasvoi valtakunnallisesti parhaimmillaan yli 900 prosentin viikkotahtia. Kesäkuun lopussa kasvu oli tasaantunut 446 prosenttiin. Alanen kertoo, että Pirkanmaan kasvu noudatteli valtakunnallisia lukuja. – Parhaimpina viikkoina verkkokaupassa asiointi yhdeksänkertaistui. Pirkanmaalla noin 50 kauppaa avasi keväällä verkkokaupan. Alanen uskoo, että vaikka kovin kasvupiikki on tasoittunut, ruokaostosten tekemisestä verkossa ehti tulla monelle tapa. – Samalla tavalla kuin työpaikoilla opittiin etätöihin, varmasti myös kaupankäynti muuttuu monilta osin. Kauppa ei käy ilman ohikulkijoita K-Citymarket Pirkkala aloitti 1. huhtikuuta ympärivuorokautisen aukiolon. Se on toistaiseksi K-ryhmän ainoa 24/7 Pirkanmaalla palveleva kauppa. Alanen kertoo, että kauppias Sami Sivonen otti ympärivuorokautisen aukiolon puheeksi jo viime vuoden puolella. Aloitus ajoittui siis sattumalta koronaviruskriisin alkuun. Alanen uskoo, että 24/7 palvelevilla kaupoilla on paikkansa paikoissa, joissa on riittävästi asiakkaita. Koronavirusaika osoitti, ettei kauppa käy, jos ympärillä ei ole elämää. Siksi esimerkiksi Tampereen rautatieaseman K-market suljettiin väliaikaisesti. Kaupan on tarkoitus aueta uudelleen elokuussa. Oppia ensimmäisestä aallosta Vuoden toisen puoliskon näkymiä on Alasen mukaan mahdoton ennustaa. Suunta riippuu toisesta aallosta. – Jos sellainen tulee, on käytettävä hyödyksi se oppi ja kokemus, mitä ensimmäisestä aallosta on. Koko Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi kolme prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 5 355 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi viime vuoden 179,9 miljoonasta 220,3 miljoonaan euroon. Kesko antoi jo aiemmin heinäkuussa positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö arvioi puolivuosikatsauksessaan, että jatkuvien toimintojen vertailukelpoisen liikevoitto on tänä vuonna 430–510 miljoonaa euroa. Aiemmin yhtiö arvioi, että se on 400–450 miljoonaa euroa.