Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Länsilinjat palkkaa 50 uutta kuljettajaa: ”Kurssi ammattitutkintoineen ja ajokortteineen on koulutettaville ilmainen”

Yli kahdeksan miljoonan investointi kaupunkilinjoille toteutuu nyt, yhtiö odottaa vielä muutaman kilpailutuksen tuloksia. Jos yhtiö pärjää kilpailussa myös sähköbusseissa, kahden vuoden päästä investointitahti jatkuu. EU-direktiivi määrää, että yli viidennes kaupunkien joukkoliikenteestä on hoidettava sähköbusseilla. Kolme Tampereen kaupunkilinjaa ja Tampere-Nokia linjan kilpailutuksessa voittanut Länsilinjat palkkaa ensi vuonna yli 50 uutta kuljettajaa. Se ostaa "nysselinjoilleen” Tampereelle 23 ja Turkuun kuusi uutta linja-autoa yli kahdeksalla miljoonalla eurolla. Yhtiön investointitahti jatkunee viimeistään kahden vuoden päästä, sillä EU-direktiivin mukaan kaupunkiliikenteen busseista yli viidenneksen on kuljettava sähköllä. –  Investointi uusille linjoille maksaa, mutta onneksi tilaajat ovat kunnallisia. Jos voitamme kilpailutuksia lisää, investointi vielä kasvaa. Sopimukset ovat optiovuosineen Tampereella pääosin 5+3 ja Turussa 7+3 vuotta. Tampereen seudulla asukasmäärä ja samalla huoli ympäristöstä kasvavat. Se yhtälö lisää joukkoliikenteen tarvetta. Töitä riittää alalla, toimitusjohtaj a Terhi Pentti lä Länsilinjoilta pohtii. Penttilän mukaan uusien kuljettajien tarve on kova ensi kesänä, kun yhtiön uudet linjat aloittavat. Tampereen seudulla saattaa olla muista yhtiöistä joitakin siirtyviä kuskeja, mutta noin 50 tarvitaan koulutettaviksi tammikuun alkuun. Lähes kaikilla linja-autoyhtiöillä on lisätyövoiman tarve Tampereen seudulla. Penttilä toteaa, että alalle on saatava väkeä muualta lisää. Länsilinjoille kasvupyräys on iso, sillä nyt yhtiöllä on 240–250 kuljettajaa. Vaihtuvuus on ollut Penttilän mukaan vähäistä. –  Koulutamme kaksivaiheisesti kaikki uudet kuljettajat Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen kanssa, kuuden kuukauden kurssilla työssäoppimisjaksoineen. Koulutukseen valituilla työsuhde jatkuu 1. heinäkuuta. Kurssi ammattitutkintoineen ja ajokortteineen on koulutettaville ilmainen, Penttilä kertoo. –  Käytännössä lainsäädännön mukaan vaatimukset ovat 21 vuoden ikä ja alalle soveltuva terveys – erityisesti näkökyky on tärkeä. Ihan lentäjän vaatimuksia ei ole, mutta kuskin on kyettävä itsenäiseen vuorotyöhön. Terveydenhuollon ammattilaiset tutkivat hakijat. Kuljettajien työajat ovat moninaiset kuntien tilausten mukaan. Penttilä toteaa, että parhaat bussit pysähtyvät vain 2–3 tunniksi. Varhaisimmat vuorot alkavat noin kello neljältä, ja viimeiset ajetaan kello 01–02. Kaupunkiliikenteen lisäksi Länsilinjat ajaa vuoroja muun muassa Tampereelta Ikaalisiin, Huittisiin ja Helsinkiin sekä Kankaanpäästä Poriin. Ne pärjäävät lähinnä vakituisten, töihin ja opiskelemaan matkustavien asiakkaiden ansiosta. Isojen kaupunkien välisessä liikenteessä kilpailu on vienyt katteet. Yhtiö voitti kilpailutuksen välille Raisio-Naantali ja odottaa kilpailutulosta nyt hoitamalleen linjalle Turusta Auraan. Bussiliiketoiminnalla noin 20 miljoonan euron liikevaihtoa tekevä Länsilinjat jatkanee investointejaan jo kahden vuoden päästä. EU:n velvoittava direktiivi sähköbusseista tulee voimaan vuonna 2021. Se tarkoittaa, että Suomen kaupungeissa 20,5 prosenttia joukkoliikenteestä on toimittava sähköllä. Sen päälle 20,5 prosenttia liikenteestä on toteutettava sähköllä tai uusiutuvalla energialla. –  Sähköbussi maksaa nyt noin 1,5-kertaisesti dieselkäyttöiseen verrattuna. Tampereella vaaditut linja-autot ovat kolmiakselisia. Niiden valmistajia ei ole monta. Sähköbusseista voi tulla pula Euroopassa. Toivon, että kilpailutukselle annetaan aikaa vuosi, ja liikennöinti alkaisi vuoden 2022 puolella, Penttilä puhaltaa. Ministeri Sanna Marin (sd.) perusti perjantaina työryhmän miettimään puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä. Se pohtii muun muassa sähköbussien EU-vaatimuksen jakautumista kaupunkien kesken. Länsilinjat ottaa hoitaakseen 8. elokuuta ensi vuonna Tampereen linjat 11 Partolasta Keskustorille ja Raholaan, 26 Höytämöstä Keskustorin kautta Kaarilaan ja 27 Keskustorilta Sarankulmaan. Tampereelta linjat Nokian usealle alueelle alkaen 1. kesäkuuta. Kilpailutuksessa tulleet sopimukset 5 ja 7 vuotta, optiot kolme lisävuotta. Yhtiö kouluttaa ja palkkaa yli 50 kuljettajaa lisää 240–250 ammattilaisen joukkoonsa. Täysiaikaisten bussinkuljettajien keskivuosiansio yhtiössä noin 36 500 euroa. Yhteensä bussiliiketoiminnassa nyt noin 270 työntekijää. Uusille linjoille 29 uutta bussia: yli kahdeksan miljoonan euron investointi noin 20 miljoonan bussiliiketoiminnalle. Matkatoimisto Lomalinjan kanssa liikevaihto lähes 30 miljoonaa. Yhtiöllä 135 linja-autoa ennen ensi vuoden investointia.