Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Digiavusta kannattaa maksaa, sillä usein ongelmien ratkaiseminen on halvempaa kuin niiden jatkuminen

Olli Hämäläinen kirjoitti 7.7. Aamulehdessä mielipidekirjoituksen digituesta ja sen riittävyydestä. Kirjoituksessa esitettyihin näkemyksiin haluaisin tuoda esille seuraavaa. Korona-aika nosti digitaalisten palveluiden kysyntää. Niin yritysten kuin asiakkaidenkaan puolella ei oltu varauduttu tämän kaltaiseen kasvutarpeeseen. Ongelmana ei mielestäni ole yhteiskäyttölaitteiden puute, vaan yhteiskäyttölaitteet ainoana käyttövaihtoehtona. Koronan kaltaisessa poikkeustilanteessa ei auta, vaikka yhteiskäyttölaitteita olisi vapaana tuhansia, jos niitä ei rajoitusten vuoksi päästä käyttämään. Nämä yhteisessä käytössä olevat tabletit tai tietokoneet eivät mahdollista yksilöllistä ja joustavaa asioiden hoitamista, sillä niihin ei voi esimerkiksi asentaa omia tunnuslukusovelluksia tai muita käyttöä helpottavia tekijöitä. Paras ratkaisu digimaailmassa pärjäämiselle on oma laite. Toimin itse yksityisenä digituen tarjoajana, ja olen pyrkinyt koronakevään aikana kehittämään uusia tapoja palvella asiakkaitamme etänä muun muassa verkko-oppimisympäristön, kotikäyntien ja ongelmatilanteiden ratkaisun opettamisen avulla. Myös Tampereella on alueellinen digituen verkosto, jonka tavoitteena on tarjota tukea käyttäjille ja antaa tietoa eri toimijoista. Tarkoituksena on tuottaa tietoa, jonka avulla jokainen voi ymmärtää digiä paremmin. Tämä edesauttaa myös etänä annettua tukea, kun avustaja ja autettava puhuvat yhteistä kieltä. Kuten Hämäläisen kirjoituksessa mainitaan, etätuki ei ole aina riittävä ratkaisu. Tästä syystä sen tueksi on kehitettävä edellä mainittua mahdollisuutta itseopiskeluun verkossa ja osaavat ja ymmärrettävät kotikäynnit tarvittaessa. Tein tänä keväänä muutaman kotikäynnin tarkkojen hygieniatoimenpiteiden kera. Joskus tarvittiin apua paikan päälle opastamaan, miten laite toimii. Julkisen vallan resurssit ovat todennäköisesti olleet suunnattuina koronakriisin muussa hallinnassa, jolloin eri yhteisöjen tai yritysten rooli on kasvanut digituen tarjonnassa. Digiapu on palvelu, ja siitä kannattaa myös maksaa tarvittaessa. Usein ongelmien ratkaiseminen ja käytön oppiminen on ostopalveluna halvempaa kuin ongelmatilanteen pitkittyminen ja siitä seuraavat vaikeudet. Nopea toiminta digiasioissa on tärkeää. Yhtenä mahdollisuutena olisi yksityisten palveluntuottajien tarjoama digiapu julkisin varoin kustannettuna tai edes tuettuna. Näin ihmisten ei tarvitsisi miettiä, mistä apua saadaan, ja se olisi loppukäyttäjälle edullista tai jopa ilmaista. Digitukipalvelua ja palveluntarjoajia on olemassa. Ongelmana on, että emme ole saaneet tuotua itseämme julkiseen tietoisuuteen muun muassa palveluiden rahoitusvaikeuksien vuoksi. Tämän vuoksi on syntynyt käsitys, ettei tukea ole saatavilla. Toivoisin, että julkisten palveluiden rinnalla voitaisiin tukea myös yksityisiä palveluntuottajia, jotta jokaisella olisi oikeus ja osaaminen toimintaan digimaailmassa. Kirjoittaja on digikouluttaja.